Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Borgward BX7: de details

Geschreven door Olivier Duquesne op 26-09-2015

De terugkeer van Borgward heeft de gangen van het salon van Frankfurt in vuur en vlam gezet. Het merk komt terug met een SUV, de BX7, die zijn verwantschap met Audi niet kan ontkennen. We bekijken hem van naderbij.

Borgward beleeft zijn terugkeer in Frankfurt, iets minder dan 55 jaar na zijn verdwijning. Het merk, opgericht door Carl F.W. Borgward, maakte mee de geschiedenis van de Duitse auto-industrie van 1933 tot het einde van de jaren 50, om dan in 1961 failliet te gaan. Het bekendste model was de Isabella (60 pk en 75 pk voor de TS). In 2008 brengt de kleinzoon van de oprichter, Christian Borgward, het merk weer tot leven met de hulp van een zakenpartner en Chinees kapitaal. De eerste telg van deze wedergeboorte, de SUV BX7, werd voorgesteld in Frankfurt op de IAA 2015. Hij wordt gebouwd in China, waar hij ook eerst op de markt komt.

Duidelijke wortels

Een snelle blik op de 4,7 meter lange auto volstaat om zijn wortels te raden. Dit is verdorie een Audi. En hoewel de kofferklep doet denken aan die van de Porsche Cayenne, is het toch duidelijk dat Borgward de Audi Q5 van dichtbij kent. Borgward heeft de SUV uit Ingolstadt uiteraard aangepast en er een eigen stempel op gedrukt, wat je duidelijk ziet aan het radiatorrooster, de stoelbekleiding en het centrale scherm van 12,3 duim. De zevenzitter wordt geleverd met een conciergedienst die je belt via een knop naast de leeslamjes. Die kan voor de eigenaar een hotelkamer, een restaurant, een theatervoorstelling of andere zaken reserveren. Maar hij kan ook de nooddiensten verwittigen.

Turbo of hybride

De basisversie van de BX7 wordt aangedreven door een 2.0-turboviercilinder van Audi, met 224 pk en 300 Nm. Die wordt gecombineerd met vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak met zes verhoudingen. Maar Borgward komt later met een BX7 PHEV, een plug-in hybride versie. Die gebruikt dezelfde benzinemotor, maar dan in combinatie met een elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 401 pk en een koppel van 650 Nm. De opgeladen batterij moet een elektrisch rijbereik van 55 kilometer garanderen. In Frankfurt stond ten slotte ook een prototype van de BX7 TS, een sportieve variant die de vroegere naam “Touring Sport” weer gebruikt.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten