“De 996 Turbo was toen – en met voorsprong – de beste 911 Turbo ooit. Alleen viel zijn design niet echt in de smaak; vooral de ‘spiegeleieren’ als koplampen maakten deze generatie minder gegeerd. Volkomen onterecht als je het mij vraagt. De 996 Turbo is vandaag dan ook de 911 Turbo voor de échte kenner, die zijn gebruiksgemak, zijn betrouwbaarheid en zijn prestatieniveau naar waarde weet te schatten, voor een prijs die nog redelijk blijft. Doe mij trouwens maar een handgeschakelde…” - Walter Röhrl
Jawel, je leest het goed: de grote Walter Rörhl raadt vandaag de 996 Turbo aan. Met handgeschakelde versnellingsbak. Een nuance die belangrijk is, want de 996 was de eerste 911 Turbo die ook verkrijgbaar was met automaat: de zogenoemde Tiptronic S, de ietwat luie voorganger van de uitstekende gerobotiseerde PDK-bak van latere generaties. We begrijpen Walter dus wel, want de koppelomvormer van de Tiptronic verstikt het brio van de nochtans uitzonderlijke boxer.
LEES OOK De Origine Story van de Porsche 911 Turbo
En terwijl de atmosferische 3,4-liter van de Carrera-modellen van de 996 berucht zijn voor hun betrouwbaarheidsissues, blijft de 3.6 van de Turbo, die een compleet ander ontwerp geniet, daarvan gespaard. Als je vandaag de kans krijgt ergens een goede handgeschakelde 996 Turbo op de kop te tikken: niet twijfelen, voor ook deze generatie onbetaalbaar wordt. Want vroeg of laat wordt ook de 996 gegeerd goed…
Racemotor
Overigens hebben we even op de Turbo-variant van deze generatie moeten wachten. Terwijl de 996 Carrera al in 1997 op het salon van Frankfurt stond te blinken, werd de Turbo pas twee jaar later op datzelfde salon onthuld, met orderboekjes die pas in 2000 opengingen. Dat verklaart meteen waarom de Porsche de levenscyclus van de 993 Turbo nog anderhalf jaar gerekt heeft, tot in april 1998.
LEES OOK
50 jaar Porsche 911 Turbo: de 930 (1975)
50 jaar Porsche 911 Turbo: de 964 (1990)
50 jaar Porsche 911 Turbo: de 993 (1995)
De vloeistofgekoelde zescilinderboxer van de 996 Turbo was een rechtstreekse afgeleide van de racemotoren die Porsche gebruikte in de GT1- en GT3-klasse. Dat betekende bijvoorbeeld dat motorblok en cilinderkop (met vier kleppen per cilinder) een gescheiden geheel vormden, en dat de bovenliggende nokkenassen rechtstreeks door de krukas werden aangedreven, via een ketting.
VarioCam Plus
Daarnaast introduceerde de 996 Turbo ook een systeem van variabele lifthoogte op de inlaatkleppen (VarioCam Plus), hadden zijn twee turbo’s elk een eigen intercooler en was hij als optie verkrijgbaar met koolstof-ceramische remschijven – een wereldprimeur voor een straatauto destijds. Kortom, deze 996 Turbo is een en al innovatie, en de weerstand die tot op de dag van vandaag tegen deze generatie bestaat, is dan ook volkomen onterecht.
LEES OOK Porsche viert 50 jaar 911 Turbo met 50 Years Edition
Vanaf 2004 was de 996 Turbo er ook als Cabriolet (de eerste open 911 Turbo sinds 1987) en als Turbo S (met 450 in plaats van 420 pk en met standaard de ceramische PCCB-remmen).
Te onthouden...
De eerste 911 Turbo die ook bestond met automaat; de eerste straatauto ter wereld met koolstof-ceramische remmen; terugkeer van de Turbo Cabriolet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!