Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / De Garage: de Austin Healey 100/4 (1953) van Viriginie

Autoliefhebster Virginie Piron stelt haar trots op wielen voor: een Austin Healey 100/4 uit 1953.

“Acht was ik, toen mijn vader thuiskwam met deze Austin Healey 100/4 uit 1953. Ik hoor het hem nog zo zeggen: ‘Deze hou ik bij voor mijn dochter!’’. Virginie Piron was in 1980 natuurlijk nog te jong om te beseffen wat voor een prachtig cadeau haar vader André haar zonet had gedaan.

De Austin Healey voor Virginie stond al die jaren stof te vergaren in een hoekje van de garage

Motoren zaten bij de Pirons in het bloed. André Piron was in de jaren vijftig en zestig een topper in de wereld van de trial – waar hij degene was die Jacky Ickx het klappen van de zweep leerde – de motorcross en de enduro. Later nam hij ook deel aan de Dakar, met de machtige Range Rover. De Austin Healey voor Virginie stond al die jaren stof te vergaren in een hoekje van de garage, wachtend op een restauratie.

Austin Healey 100/4 (1953)

“Vijf jaar terug besloot ik er eindelijk eens werk van te maken. Motor en versnellingsbak deden het nog prima, maar de brandstoftank, de remmen en de kap heb ik moeten vervangen, en ook de volledige elektrische bedrading moest worden vernieuwd. Maar alles komt uit Engeland – mét echtheidscertificaat.”

Bange momenten

De naam van deze kleine roadster staat voor zijn topsnelheid in mijl (161 km/u), de ‘4’ wijst op het aantal cilinders van de 2.660 cc grote motor in de lange neus. Met 90 pk voor 950 kilogram biedt de Britse tweezitter flink wat sensaties, al heeft Virginie er ook al enkele bange momenten in beleefd: “Twee keer al heeft hij intussen een wiel verloren – gelukkig zonder veel erg. Daarnaast vergt het rijden ook best wel wat concentratie.

Twee keer al heeft hij intussen een wiel verloren – gelukkig zonder veel erg

Deze auto heeft een overdrive voor de derde versnelling, inschakelbaar via een knop. Als ik die per ongeluk induw en ondertussen in achteruit zou schakelen, draait heel de bak in de soep!” Virginie heeft intussen ook een zogenoemde tonneau cover besteld, waarmee je het interieur kunt afdekken als de auto geparkeerd staat. “Verder heb ik ook de verwijderbare zijruiten, maar die gebruik ik eigenlijk nooit; die verpesten naar mijn gevoel het hele voorkomen van de auto.”

Austin Healey 100/4 (1953)

Dit exemplaar heeft in zijn hele leven nog maar amper gereden: de teller stond tijdens ons bezoek op 21.018 kilometer. Ook Virginie komt er enkel mee buiten bij goed weer. Waarvoor we alle begrip hebben, want haar Austin Healey werd vijf jaar geleden nog getaxeerd op 85.000 euro. Niet slecht voor een auto waarvoor vader André 45 jaar geleden amper 200 euro neertelde…

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten