Veiligheid werd een dingetje, vooral in Noord-Amerika . Begin jaren zeventig introduceerden de Verenigde Staten een heleboel verscherpte veiligheidsvoorschriften voor nieuwe wagens. De Amerikaanse autoliefhebbers vreesden de ondergang van de cabriolet, want de strengere regelgeving zou dakloze modellen onmogelijk maken. Terwijl de automobielindustrie overuren draaide om nieuwe wagens veiliger te krijgen, ging designhuis Pininfarina op zoek naar een opvolger voor de Alfa Romeo Duetto Spider.
>> AutoGids' Back to the Future - modeloverzicht van A tot Z
Ontwerper Aldo Brovarone brak met het elegante lijnenspel van de Duetto Spider, het design van de in 1972 voorgestelde Alfa Romeo Alfetta Spider combineerde de toen populaire wigvorm met zwarte designelementen en een targadakconstructie - naar het voorbeeld van de Fiat X1/9 en de VW-Porsche 914 van die tijd. Het was geen compacte roadster meer, eerder een Gran Turismo. In 1975 kwam Pininfarina met de Eagle aanzetten, een veel radicaler vormgegeven evolutie van de Alfetta Spider Concept. Maar het mocht niet baten, de Duetto zou in geëvolueerde vorm nog twee decennia in productie blijven.
De Alfetta Spider Concept behoort tot de collectie van het Museo Storico Alfa Romeo in het Italiaanse Arese. Hoewel het een project van Pininfarina betreft, zou Alfa Romeo vragende partij geweest zijn. Maar zodra duidelijk werd dat relatief goedkope updates ervoor zouden zorgen dat de populaire Duetto in productie gehouden zou kunnen worden, kreeg het project het nekschot. Pininfarina zou het design van de Alfetta Spider wel gebruikt hebben als inspiratiebron voor de Lancia Gamma Coupé uit 1976, waardoor het knappe ontwerp niet volledig in de vergetelheid geraakt is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!