“Met de faceliftversie van de 997 Turbo zitten we voor het eerst boven de 500 pk. Deze generatie is ook de eerste met de PDK-versnellingsbak. Dat alles maakt van de 997 Turbo een uitzonderlijke auto waarover ik werkelijk niks negatiefs kan zeggen. Ik heb zelf ook nog een 997 Turbo in bezit, een formidabel homogene auto die me elke keer weer een glimlach bezorgt; in de samenwerking van onderstel, stuurgevoel, remdosering en respons van het motor-versnellingsbakgeheel schuilt magie.” - Walter Röhrl
Weg met die verfoeide spiegeleieren van de 996: de 997 keerde terug naar de ronde koplampen (nu ja, in werkelijkheid waren ze ovaal) die al sinds het prille begin deel uitmaakten van het 911-DNA. De onderhuidse technologie van deze 997 Turbo was echter des te moderner, want deze generatie bracht opnieuw een primeur.
LEES OOK De Origine Story van de Porsche 911 Turbo
Het was de eerste auto ter wereld met twee turbo’s met variabele geometrie – een type turbo dat gemeengoed was op diesels, maar veel moeilijker te combineren viel met de aanzienlijke hogere temperatuur van de uitlaatgassen in een benzinemotor. Dankzij die technologie was de respons op het gaspedaal volgzamer dan ooit.
PDK vervangt Tiptronic
Bij zijn lancering in 2006 hield de 997 Turbo nog altijd vast aan de 3,6-liter, nu goed voor 480 pk, maar in 2009 kreeg de faceliftversie een compleet nieuwe boxermotor, ditmaal 3,8 liter groot en 500 pk en 650 Nm sterk. Samen daarmee werd ook de weinig overtuigende Tiptronic S met pensioen gestuurd en vervangen door de PDK-bak, een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling, waarvan het werkingsprincipe ook vijftien jaar later nog altijd hetzelfde is. Uiteraard bleef de manuele zesversnellingsbak ook bij de facelift de standaardkeuze.
LEES OOK Porsche viert 50 jaar 911 Turbo met 50 Years Edition
Het optionele Sport Chrono Turbo Pack omvatte onder meer actieve motorsteunen: normaal waren die soepel, om het comfort te bevorderen en trillingen tegen te gaan, maar bij een sportieve rijstijl werden ze stijver, om koppelreacties te counteren. In datzelfde optiepakket zat ook een Boost-functie, waarmee je als bestuurder tijdelijk 50 Nm extra kon vrijmaken.
Porsche Torque Vectoring
Aan de actieve vierwielaandrijving PTM, de gestuurde ophanging PASM, een nieuwe versie van de elektronische stabiliteitscontrole PSM en de hyperreactieve PDK-bak voegde de 997 nog een ander technologisch hoogstandje toe: de PTV of Porsche Torque Vectoring, bestaande uit de combinatie van een mechanisch sperdifferentieel op de achteras en een systeem dat gericht elk wiel afzonderlijk kon afremmen, om de auto levendiger te laten insturen en zo elke notie van onderstuur te counteren.
LEES OOK
50 jaar Porsche 911 Turbo: de 930 (1975)
50 jaar Porsche 911 Turbo: de 964 (1990)
50 jaar Porsche 911 Turbo: de 993 (1995)
50 jaar Porsche 911 Turbo: de 996 (2000)
De Porsche 911 Turbo was technologisch extreem geavanceerd geworden, omdat zijn stratosferische prestatiepotentieel daarom vroeg. En nog zou het niet gedaan zijn…
Te onthouden...
Eerste benzinemotor ter wereld met twee variabele turbo’s; komst van de PDK-versnellingsbak en de Porsche Torque Vectoring.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!