Op het autosalon van Genève van 1970 pronkte Bertone met de Garmisch, een door Marcello Gandini voor BMW ontworpen concept. Maar kort na dat debuut verdween de auto, om nooit meer te worden teruggevonden. De Garmisch die in 2019 op het Italiaanse Concorso d’Eleganza Villa d’Este verscheen, was dan ook niet de originele concept. Wel een zo goed als identieke recreatie, in de eerste plaats bedoeld als eerbetoon aan de geniale Italiaanse designer.
>> AutoGids' Back to the Future - modeloverzicht van A tot Z
Eerste BMW 5 Reeks
Gandini ontwierp tientallen productiewagens en ook concepts, tot zijn beroemdste creaties behoren (onder meer) de Alfa Romeo Montreal, de Citroën BX, de Lancia Stratos en een hele collectie Lamborghini’s. Waaronder ook de Miura, de Countach en de Diablo. Maar ook de eerste generatie van de BMW 5 Reeks uit 1972, ook al wordt dat design wel eens aan Paul Bracq toegeschreven.
Laat het er ons maar bij houden dat de Italiaan en de Fransman de klus samen klaarden. Als aanloop was er in 1970 wel al de 2200ti Garmisch, een dus door de Bertone-werknemer voor BMW ontwerpen tweedeurs die toch wel voor de nodige inspiratie voor die latere 5 Reeks zou hebben gezorgd.
Grote nieren
Het idee kwam van grote baas Nuccio Bertone zelf, die wou de toen al bestaande band met BMW consolideren door voor het salon van Genève met een verrassende concept uit te pakken. De Duitse constructeur ging akkoord en de opdracht kwam op de tekentafel van Gandini terecht. Die herinnert zich dat men een middelgrote coupé wou maken die de BMW-designtaal van die tijd trouw bleef, maar tegelijk toch iets dynamischer oogde en zelfs wat mocht provoceren.
De flanken van de in amper enkele maanden ontworpen Garmisch waren opvallend sober, maar de verticale en – toen al… – heel grote nieren in het radiatorrooster trokken natuurlijk wel veel aandacht. Zeker omdat er links en recht ook heel opmerkelijke lichtblokken met rechthoekig beschermglas naast stonden. Andere in het oog springende details waren de sportief aandoende lamellen op de C-stijlen en de “afdekking” van de achterruit in honingraatmotief, toen een echt handelsmerk van Gandini.
Populaire wintersport
In het interieur vielen de verticaal gemonteerde radio, de enorme uitklapbare spiegel voor de passagier en niet in het minst de flamboyante mix van materialen en kleuren op. Wat wel een breuk was met de in die tijd net eerder sobere binnenkanten van de BMW-productiemodellen. De naam Garmisch, ook die van een skigebied in het Duitse Beieren, moest de link met de toen al heel populaire wintersport leggen.
Zoals gezegd, verdween de auto na het Zwitserse salon spoorloos. Dat vond huidig BMW-designhoofd Adrian van Hooydonk tientallen jaren later blijkbaar zodanig jammer dat hij besliste om de Garmisch opnieuw te laten bouwen. Geen sinecure, omdat er van het origineel niet veel documenten meer bleken te bestaan. Er werd vooral gewerkt met foto’s van de auto uit 1970, die waren zowat allemaal in zwart en wit.
Terug naar Italië
Gandini zelf leverde ook zijn medewerking, deels gebaseerd op de herinneringen aan zijn originele werk. Die bleken vooral belangrijk voor de champagnekleur en de voor het interieur gebruikte materialen. De “nieuwe” Garmisch werd in elkaar gezet door vakmannen in Turijn, eigenlijk net als het origineel in 1970. Met een resultaat dat dus ook Gandini een groot plezier deed. “Toen ik de nieuwe auto zag, leek het me zelfs moeilijk om hem nog te onderscheiden van deze die ik ooit zelf had gemaakt.” Wellicht wordt de Garmisch deze keer wel beter bewaard…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!