Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Back to the future met de BMW Z9 Gran Turismo uit 1999

Geschreven door Alain Devos op 17-06-2021

AutoGids gaat back to the future. Een duik in de archieven levert deze uit 1999 stammende BMW Z9 Gran Turismo op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

BMW nam de Z9 Gran Turismo niet in productie, daar hebben ook nooit plannen voor bestaan. En toch speelt de concept een heel belangrijke rol in vooral het design van nogal wat modellen die sinds begin deze eeuw zijn uitgekomen. En dat heeft zowat alles te maken met de ontwerper van de auto.

>> AutoGids' Back to the Future - modeloverzicht van A tot Z

Chris Bangle

Die was van de hand van de Amerikaan Chris Bangle, die op 1 oktober 1999 officieel als hoofd van de designontwikkeling van het Duitse merk werd aangesteld en de volgende jaren voor een heuse revolutie op de tekentafels zou zorgen. En zelfs een echte storm (vooral van kritiek), want lang niet iedereen wist zijn gewaagde ontwerpen van modellen als – bijvoorbeeld – de in 2001 gelanceerde 7 Reeks meteen te waarderen.

Maar terug naar de Z9 Gran Turismo, een dus ook al van enkele opvallende designtrekken voorziene coupé met plaats voor vier. De auto had een koetswerk van met koolstofvezel versterkte kunststof, dat was geplaatst op een zogeheten space frame uit aluminium. Hij werd voorsteld op het autosalon van Frankfurt in september 1999, zowat een jaar later volgde in Parijs overigens nog een cabriovariant.

Dubbele deuren

Heel typisch waren de lange motorkap en de korte kofferklep, kenmerken die we samen met nog wel wat andere visuele “eigenschappen” zouden terugvinden op de in 2003 gelanceerde tweede generatie van de 6 Reeks. Ook al zou die grotendeels zijn getekend door Adrian van Hooydonk, de man die Bangle later zou opvolgen als grote BMW-designchef.

Een van de opmerkelijkste snufjes van de Z9 waren de “dubbele” deuren. Ze konden openen als de vleugels van een vlinder, maar evengoed op een conventionele manier. In het eerste geval ging het elektrisch, een druk op een knop op de sleutel van de auto volstond om de er best wel spectaculair uitziende deuren te openen en ook te sluiten. De concept had vooraan 20-duimsvelgen, achteraan kwam hij met maat 21.

De eerste iDrive

In het interieur waren er nog klassieke – lees: analoge – meters voor de snelheid en het toerental, in de middenconsole zat een 8,8 duim “groot” scherm dat diverse functies visualiseerde die je met een grote draai- en drukknop moest bedienen. Juist ja, de voorloper van de fameuse iDrive die enkele jaren later met de 7 Reeks zijn grote intrede in de serieproductie zou maken. En toen trouwens ook wel een tijdje werd gecontesteerd, tot iedereen het na nog wat verbeteringen een fantastistisch ding ging vinden en verschillende concurrenten het kopieerden…

Anno 2021 zou het een echte verrassing zijn, maar in 1999 leek het haast normaal dat de Z9 werd aangedreven door een krachtige… turbodiesel. Het betrof de met een Steptronic (met bediening aan het stuurwiel) verbonden 3,9 liter-V8 met het in die tijd echt wel nog indrukwekkende vermogen van 245 pk uit de 740d. Het was een tijdje vrij normaal om ook coupés en zelfs cabrio’s van zelfontbranders te voorzien, in de 8 Reeks zit er vandaag trouwens ook nog altijd zo’n motor.

 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten