Zijn glorieperiode als hoofdontwerper bij BMW liep van 1999 tot 2009, toch klinkt de naam van Chris Bangle nog steeds als een klok. De in 1956 geboren Amerikaan geldt dan ook als een van de meest invloedrijke autodesigners van deze eeuw. Bangle stelde alle conventies en methodes in vraag, wat resulteerde in radicale ontwerpen die zelden goed onthaald werden. Maar doorgaans weten zijn controversiële creaties de tand des tijds uitstekend te weerstaan. Chris Bangle is de man achter de zogeheten Flame Surfacing, een designbenadering die convexe en concave oppervlakken combineert.
Het Chicago Athenaeum, dat bestaat uit vertegenwoordigers van het Museum of Architecture and Design en The European Centre for Architecture Art Design and Urban Studies, heeft Chris Bangle uitgeroepen tot de laureaat van de American Prize for Design van 2021. Dat vraagt om een korte terugblik op zijn designcarrière, aan de hand van zijn vijf meest opmerkelijke auto-ontwerpen uit zijn periode bij Opel, Fiat en BMW.
1. OPEL JUNIOR CONCEPT (1983)
Chris Bangle was niet verantwoordelijk voor het koetswerkontwerp van de Opel Junior Concept, maar ontwierp wel het prettig gestoorde interieur van wat een compacte stadswagen onder de Corsa had moeten worden. Het bleef wachten tot eerst de Adam en vervolgens de Karl vooraleer Opel dit idee ook concretiseerde, weliswaar met beperkt succes.
2. FIAT COUPE (1993)
Staar je niet blind op de mottige Multipla, tijdens zijn periode bij de Italiaanse constructeur was Chris Bangle ook verantwoordelijk voor de spectaculair gelijnde Fiat Coupé. De met ronde achterlichtblokken en een blootliggende benzinevuldop gezegende sportcoupé zag er niet alleen goed uit, maar ging ook als een speer. Jammer genoeg werd het dynamische potentieel van de Fiat Coupé beperkt door zijn voorwielaandrijving.
3. BMW Z9 GRAN TURISMO CONCEPT (1999)
Chris Bangle begon zijn carrière bij BMW met de Z9 GT Concept, een met vleugeldeuren gezegende coupé met een opmerkelijke vormgeving. Het bleek een mission statement voor zijn latere werk, de Z9 Gran Turismo ging enkele jaren later in productie als 6 Reeks.
4. BMW X-COUPE CONCEPT (2001)
Met de X3 en de X5 had BMW een nieuw en bijzonder lucratief marktsegment aangeboord, met de X-Coupé Concept onderzocht Chris Bangle de mogelijkheden van een sportieve SUV-benadering. Die experimenten zouden later leiden tot de X6, de eerste van zovele SUV-coupémodellen. In de X-Coupé zie je ook designelementen die later zouden terugkeren in de BMW 1 Reeks en de Z4 Roadster/Coupé.
5. BMW 7 REEKS (2002)
De eerste echte productie-BMW onder het bewind van Chris Bangle was de E65-generatie van de 7 Reeks, een model dat een schokgolf door het zo klassieke segment van de luxelimousines jaagde. Boven op het opmerkelijke koetswerkontwerp met zogenoemde "Bangle butt" introduceerde die nieuwe BMW 7 Reeks ook de fameuze iDrive-module. De controverse legde de Beierse constructeur geen windeieren, onder de grote BMW-modellen blijft de E65 een van de best verkochte. Dat lukte niet met de 5 Reeks Gran Turismo.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!