BMW heeft een team van stagiairs de opdracht gegeven om een van zijn juweeltjes te restaureren. 9 stagiairs, begeleid door 3 professionals van het opleidingsteam van de fabrikant, hebben aan de enige nog bestaande 1600 GT Cabriolet gewerkt. Deze auto heeft een heel bijzondere geschiedenis. In 1966 bestelde BMW twee prototypes van deze sportieve cabrio bij de Italiaanse carrossier Pietro Frua. Het Beierse merk wou een model ontwikkelen voor de Amerikaanse markt op basis van de 1600 TI, met een 105 pk sterke tweeliter. Er zijn twee prototypes geleverd in 1967, waarvan er een snel sneuvelde bij een verkeersongeval. De tweede bleef bewaard en werd oorspronkelijk aangeboden aan een van de grootste aandeelhouders van BMW AG, Herbert Quandt.
51 jaar later
De heer Quandt zou dit unieke exemplaar vervolgens doorverkopen aan een privéverzamelaar voordat BMW hem kon recupereren. Maar er was een flinke opknapbeurt nodig om hem te bewaren en te kunnen toevoegen aan de collectie klassiekers van het merk. Het team van stagiairs van de BMW-fabriek in Dingolfing in Neder-Beieren heeft dus de glans teruggegeven aan deze cabriolet, met een zilveren kleurstelling die contrasteert met een rode bekleding en stoffen kap. Na de restauratie heeft het team dit unieke prototype overhandigd aan de BMW Group Classic-collectie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!