In 1968, in de nasleep van de 1600-reeks (met de 1600-2 en 1602), kwamen de ingenieurs van het merk op het lumineuze idee om een 100 pk sterke en twee liter grote carburatormotor van de 2000-berlines in dit compacte koetswerk te lepelen. Toen ze zich bewust werden van het potentieel van deze formule, dreven ze het vermogen al snel op tot 120 pk, door de motor van twee carburateurs te voorzien in de 2002 Ti. Om met dat hogere vermogen om te kunnen kreeg de Ti grotere remschijven vooraan (achteraan moest hij het nog altijd stellen met trommelremmen) en, als optie, een sperdifferentieel.
Te vroeg
Je kunt de 2002 Ti niet beter beschrijven dan als een GTI avant la lettre (de beroemde Volkswagen Golf GTI kwam er pas in 1975) en viel bijzonder in de smaak bij jonge liefhebbers van sensationele bolides. In 1971 verving BMW de carburatoren door de befaamde Kugelfischer-injectie in de 2002 Tii, die 130 pk ontwikkelde. Uiteindelijk werd het 2002-gamma in 1973 bekroond met de 2002 Turbo, de eerste Europese productiewagen van na de oorlog met een turbocompressor, zelfs nog voor de Porsche 911 Turbo. Met een piekvermogen van 170 pk en een topsnelheid van 210 km/h veroverde de 2002 Turbo zich een plaats in de eregalerij van de automobielgeschiedenis, maar zoals zo vele legendarische bolides uit die tijd werd hij te snel het slachtoffer van de oliecrisis in 1973…
Ontdek meer BMW-klassiekers op de gratis tentoonstelling BMW 100 Years in de Brand Store in Brussel >>
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!