Na een aarzelende start van BMW’s automotive activiteiten verscheen in 1937 de roadster 328, hét model dat aan de basis lag van de sportieve reputatie van het merk. Dit elegante model, dat met zijn twee liter grote zescilinder voor die tijd zeer straffe prestaties neerzette (met een topsnelheid van 150 km/h voor de wegversie), liet zich van zijn beste kant zien in de mooiste en meest prestigieuze uithoudingsraces van de jaren dertig, zoals in de Mille Miglia, in Le Mans of in Spa. De 328 had een geweldig potentieel in huis… Maar jammer genoeg verzeilde hij al na een carrière van slechts een paar jaar in de geschiedenisboeken, als gevolg van de nieuwe militaire ambities van de Duitse machthebbers vanaf 1940. Na de oorlog waren de behoeften van de bevolking gewijzigd, en kon Duitsland niet meteen profi teren van de economische herverdeling in Europa.
Zeldzaamheid
Een mooie 328 kom je tegenwoordig nog maar heel zelden tegen, en dan nog uitsluitend in het kader van enkele prestigieuze oldtimerevenementen. Onlangs hadden wij nog het voorrecht om een prachtig exemplaar uit 1937 aan het werk te zien in de Silvretta Classic… De 328 bestond in verschillende koetswerkversies, gaande van de oorspronkelijke ‘gewone’ roadster of de Mille Miglia Touring Roadster en Coupé (met afgedekte achterwielen) tot de indrukwekkende Mille Miglia Kamm Coupé of de radicale en kaalgeplukte 328 Berlijn-Rome. Een belangrijke klassieker uit het interbellum.
Ontdek meer BMW-klassiekers op de gratis tentoonstelling BMW 100 Years in de Brand Store in Brussel >>
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!