Bruno Sacco, een van de meest iconische autodesigners aller tijden, overleed op 19 september 2024 in Sindelfingen, op 90-jarige leeftijd. Geboren in Italië, maar met de Duitse nationaliteit, heeft Sacco de koers van Mercedes-Benz gedurende vier decennia bepaald, van zijn intrede in 1958 tot zijn pensionering in 1999. Hij staat bekend als de architect achter enkele van de meest tijdloze en herkenbare modellen van het merk, waaronder de E-Klasse (W124), de S-Klasse (W126), de Mercedes-Benz 190 (W201), en de SL (R129).
Tijdloos design
Onder het motto "Een Mercedes-Benz moet altijd herkenbaar blijven als een Mercedes-Benz," streefde Sacco ernaar om het design van opeenvolgende generaties consistent te houden, zonder dat oudere modellen snel verouderd leken. Dit filosofische uitgangspunt zorgde ervoor dat de auto's van Mercedes-Benz niet alleen esthetisch aantrekkelijk waren, maar ook een sterke merkidentiteit behielden, zelfs jaren na hun introductie.
Een van de meest opvallende voorbeelden van zijn benadering is de S-Klasse van de 126-serie, een ontwerp waar Sacco persoonlijk bijzonder trots op was. Dit model, met zijn strakke lijnen en ingetogen luxe, zette de toon voor wat een moderne, luxe sedan moest zijn. De iconische zijbeschermingsstrips, voor het eerst geïntroduceerd op de 126, zouden later terugkeren op modellen zoals de 190-serie en de 124-serie, waarmee Sacco’s handschrift op het hele modellengamma van het merk zichtbaar werd.
Mercedes-man
Sacco’s carrière begon in Italië, waar hij werkte voor Carrozzeria Ghia in Turijn, voordat hij in 1958 door Karl Wilfert, hoofd van de Mercedes-Benz ontwerpafdeling, werd uitgenodigd om naar Sindelfingen te komen. Zijn vroege werk omvatte de ontwikkeling van de iconische Mercedes-Benz 600 en de "Pagoda" SL, modellen die nog steeds worden bewonderd om hun elegantie en verfijning. Sacco ontwikkelde ook experimentele voertuigen zoals de C 111, een Wankel-aangedreven sportwagen die grensverleggend was in zowel design als techniek.
Als hoofdontwerper introduceerde Sacco nieuwe ontwerpen en concepten die zowel stijl als functie combineerden. Hij was een groot voorstander van aerodynamica en integreerde dit in modellen zoals de revolutionaire 190-serie, die in de jaren '80 een jonger en breder publiek aantrok. Zijn werk tijdens de productoffensieven van de jaren '90, waaronder de introductie van de M-Klasse, de A-Klasse en de CLK, toonde zijn vermogen om de esthetiek van Mercedes-Benz te combineren met technische innovaties en marktbehoeften.
Automotive Hall of Fame
Bruno Sacco's nalatenschap leeft voort in de vele modellen die hij heeft ontworpen en de ontelbare automobilisten die elke dag genieten van de auto's die hij vormgaf. Zijn streven naar perfectie en zijn onwankelbare visie op wat een Mercedes-Benz zou moeten zijn, hebben hem een plaats bezorgd in de Automotive Hall of Fame en de Europese Automotive Hall of Fame. Meer dan 20 jaar na zijn pensionering sprak hij nog steeds met passie over zijn werk: "Mercedes is mijn leven geweest, en ik sta voor die tijd voor de volle honderd procent."
Met het overlijden van Bruno Sacco verliest de auto-industrie een van haar grootste esthetische visionairs, maar zijn invloed op autodesign zal nog generaties lang voortleven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!