Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / RIP Bruno Sacco (1933-2024): de man van de mooie Mercedessen

Geschreven door Laurent Blairon op 30-09-2024

De ontwerpen van Bruno Sacco hebben een blijvend stempel gedrukt op de geschiedenis van Mercedes-Benz. Als liefhebber van esthetiek in het algemeen onderscheidde hij zich door iets dat in 2024 enigszins is verdwenen: eenvoudige elegantie. Of elegante eenvoud.

Bruno Sacco is de man van de mooie Mercedessen, van wagens die we nog regelmatig in het straatbeeld tegenkomen én van auto's die designklassiekers gaan worden. Als we slechts één model moeten noemen, dan gaan we voor de W124-generatie van de E-Klasse en zijn vier koetswerkvarianten. Maar er is ook de W126 S-Klasse, zijn persoonlijke favoriet (hij reed zelfs rond in een 560 SEC).

Bruno Sacco (1993-2024) - Mercedes Design

En dan hebben we het geeneens over de populaire W201 (190E) en zijn meesterwerk, de R129 SL. Deze modellen illustreren het principe dat Bruno Sacco altijd heeft gevolgd: “Een Mercedes-Benz moet er altijd uitzien als een Mercedes-Benz”.

Italiaanse Duitser

Geboren in Udine (maar met de Duitse nationaliteit) op 12 november 1933, werd Bruno Sacco in 1951 op 17-jarige leeftijd de jongste landmeter van Italië. Datzelfde jaar bezocht hij de autoshow van Turijn. Gefascineerd schreef hij zich in 1952 in aan de Polytechnische Universiteit van Turijn. In 1955 trad hij in dienst bij Carrozzeria Ghia SpA, waar hij veel ervaring opdeed.

Eind 1957 ontmoette Sacco in Turijn Karl Wilfert, hoofd carrosserietests bij Mercedes-Benz in de fabriek in Sindelfingen. Wilfert had de nieuwe stylingafdeling opgezet, geleid door Friedrich Geiger. Paul Bracq werd door Wilfert aangesteld als de eerste pure auto-ontwerper. Nadat hij was uitgenodigd in de fabriek in Sindelfingen, werd Bruno Sacco in 1958 aangenomen als tweede stylist. Hij was betrokken bij cruciale projecten: de Mercedes-Benz 600 (W100) en de 230 SL “Pagode”.

Eenvoud en elegantie

Bruno Sacco leidde ook experimentele projecten met de Wankelmotor, de beroemde C 111 (1969) en C 111-II (1970). Zijn inzet gaf leven aan veelgebruikte voertuigen zoals de W123-serie (1976 tot 1986). Sacco werd in 1975 benoemd tot Oberingenieur (hoofdingenieur) en nam Friedrich Geiger over als hoofd van de ontwerpafdeling. Het eerste voertuig waarvoor hij verantwoordelijk was, was de breakversie van de W123.

Bruno Sacco (1993-2024) - Mercedes Design

Zijn laatste voertuigen voor zijn pensioen waren de W220 S-Klasse (1998 tot 2005) en de C215 CL (1999 tot 2006). Zijn vermogen om esthetiek en technologie harmonieus te combineren, maakte Bruno Sacco tot een van de meest invloedrijke ontwerpers in de geschiedenis van de auto. Tot op de dag van zijn heengaan verklaarde hij: “Mercedes is mijn leven geweest en ik neem er de volledige verantwoordelijkheid voor”.

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten