Op zoek naar een waardige vervanger voor de Citroën 2CV bouwde de Franse constructeur een heleboel innovatieve conceptcars. In 1956 kwamen ze met de C10 op de proppen, een slechts 3,84 meter lange vierzitter met een druppelvormig koetswerk. Het opmerkelijke lijnenspel, dat hem de bijnaam "de Franse Kever" opleverde, stond volledig in dienst van de aerodynamica. De Citroën C10 kon dan ook pronken met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,258.
LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
Die door de luchtvaart geïnspireerde druppelvorm vroeg wel offers. Omdat het spoor vooraan een stuk breder was dan dat achteraan, beperkte de achterbank van de Citroën C10 zich tot 2 plaatsen. Instappen was geen sinecure, want de combinatie van vleugeldeuren en klassieke portieren vroeg enige lenigheid.
Citroen Ami 6
De door André Lefebre ontworpen Citroën C10 sneed niet alleen door de wind, dankzij het gebruik van lichtgewichtmaterialen zoals aluminium zette deze conceptcar slechts 382 kilogram op de weegschaal. Hoewel de slechts 12 pk sterke 0,4 liter-boxermotor van de 2CV voor de aandrijving instond, haalde de C10 een topsnelheid van 110 km/u. En dat in alle comfort, want deze Citroën kwam met een hydropneumatische ophanging.
Hoewel het prototype veelbelovend was, kreeg de C10 geen vervolg. Citroën zag meer potentieel in de Ami 6, die zich op dat moment in de projectfase bevond en in 1961 in productie zou gaan. Maar met het concept dat een lage luchtweerstand combineert met een zo laag mogelijk gewicht om de prestaties te boosten en het brandstofverbruik te reduceren, was Citroën zijn tijd ver vooruit. Je kan de C10 als de inspiratiebron zien van efficiënte eco-auto's zoals de Volkswagen XL1.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!