Retrofitting kent zijn voor- en tegenstanders, maar als pragmatische oplossing om oudere voertuigen te blijven toelaten de in steeds talrijkere LEZ-gebieden (Lage Emissie Zones) die in Europa als paddenstoelen uit de grond schieten, wint het aan populariteit. Het Britse bedrijf Electrogenic biedt een complete ombouwset aan die op basis van dezelfde goedkeuring aan verschillende modellen kan worden aangepast. En gooi die oude verbrandingsmotor nog niet meteen weg, want het proces is omkeerbaar.
>> Lees ook – Renault biedt retrofitoplossing aan waarmee je oudere modellen elektrificeert
Van E-Type tot Defender
De door Electrogenic ontwikkelde kit bestaat uit een elektromotor, accupakket, managementunit én digitaal dashboard. Voor de installatie moet het voertuig worden ontdaan van de verbrandingsmotor, versnellingsbak, brandstoftank en de hulpaccessoires. De kit kan worden gemonteerd op heel oude modellen, ongeacht hun afkomst.
Electrogenic beweert dat dezelfde kit geschikt is voor zowel een edele en sculpturale Jaguar E-Type als een meer "agrarische" Land Rover Defender. Maar het bedrijf heeft ook retrofits uitgevoerd, per geval, voor andere modellen zoals de Porsche 911 en 356C, de Citroën DS, de VW Kever en Camper Van Type 2, de Karmann Ghia coupé, de Morgan 4/4, de Rolls-Royce Silver Shadow en de enorme Hudson Commodore.
>> Lees ook – Retrofit: decreetvoorstel op tafel in Wallonië
Allesbehalve traag
In het geval van de roemruchte Britse offroader kan de door de elektromotor geleverde output variëren van 160 tot 200 pk. Dit vermogen wordt geleverd door een batterijpakket met een grootte van 62 tot 93 kWh. Deze capaciteit varieert naargelang het voertuig en de beschikbare ruimte. Een Jaguar E-Type met de E62-kit heeft bijvoorbeeld 150 kW (204 pk) en een batterijpakket van 62 kWh, waarmee hij van 0-60 mph (96 km/u) kan snellen in ongeveer 6 seconden, met een geclaimde actieradius van meer dan 200 mijl (320 km).
Electrogenic biedt ook een ombouwset voor de Porsche 911 type 964 alias het G-model. Er worden twee vermogensniveaus aangeboden met respectievelijk 160 kW (218 pk) en 240 kW (326 pk), telkens in combinatie met het 62 kWh-accupakket. De prestaties staan pal, want er wordt gezegd dat hij van 0 tot 100 km/u kan accelereren in 3,8 seconden, met een bereik tussen de 180 en 200 mijl (ofwel 288 tot 320 km).
>> Lees onze test Opel Manta GSe Elektromod
En het opladen?
De door Electrogenic voorgestelde elektrische architectuur maakt opladen mogelijk met 6,6 kW op wisselstroom en tot 100 kW op gelijkstroom met een CCS-aansluiting. Als Europa over een paar jaar de weg toch nog vrijmaakt voor synthetische brandstoffen, dan kan je die zescilinder of V12 dus gewoon terugplaatsen.
Prijs en homologatie
Naar de prijs is het raden: Electrogenic legt alleen uit dat de kosten variëren naargelang het donorvoertuig al dan niet zelf wordt gekocht, met daarbovenop de kosten van het "strippen", de extra kosten voor het upgraden van bepaalde onderdelen (remmen, ophanging, enz.) en de exacte configuratie van de conversie.
Dan is er nog de kwestie van de homologatie. Als deze kits in het Verenigd Koninkrijk worden goedgekeurd, zijn er geen aanwijzingen dat dit ook geldig zal zijn in andere Europese landen, waaronder België, waar geen uniformiteit bestaat over de wettelijke validatie van dit soort initiatieven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!