“Koop mijn aandelen over of ik verpats ze aan de Japanners”. Het zijn de woorden die Ernst Piëch richt aan zijn familie aan het begin van de jaren 1980. Hij was de oudste kleinzoon van Ferdinand Porsche, de patriarch die in 1931 met zijn kinderen Ferry en Louise het gelijknamige automerk oprichtte. Ernst, de oudste broer van de meer beroemde en zwijgzame Ferdinand Piëch, verkiest de rust en schuwt de aandacht die zijn jongere broer net opzoekt. Hij kreeg zijn zin.
Ernst in zijn Jaguar
Daarmee had Ernst niet langer iets met de lopende zaken te maken. Naar verluidt was het eerste wat hij kocht met zijn nieuwe geld een… Jaguar. En hoewel hij daarvoor al geen stakker was, had hij nu eindelijk de fondsen om zijn levenswerk te voltooien: een eerbetoon brengen aan het ingenieurstalent van zijn grootvader, waarmee hij een bijzonder innige band had. Zijn bedoeling was om overal in de wereld de auto’s te gaan zoeken die zijn grootvader had ontwikkeld nog voor hij zijn eigen bedrijf had opgericht.
Löhner en de eerste elektrische Porsche
Voordien had ingenieur Ferdinand Porsche namelijk al gewerkt voor Löhner (voor wie hij de eerste benzinehybride auto ter wereld bedacht in… 1901), Austro-Daimler, Steyr, Mercedes, Auto-Union,… Vandaag is de 89-jarige Ernst Piëch erin geslaagd om (soms aan de andere kant van de wereld) minstens één exemplaar te vinden van al die auto’s. Hij heeft ze bovendien tot een rijklare toestand laten restaureren. Ze verkeren allemaal in een uitzonderlijke staat en zijn vanaf heden te zien in het museum dat hij heeft geopend in Mattsee, op een 20-tal kilometer van Salzburg in Oostenrijk, waar de familiewortels liggen. Een verplicht bedevaartsoord voor wie wil begrijpen hoe het merk Porsche is ontstaan.
Meer informatie op de website van het Fahr(T)raum-museum.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!