Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Wist je dat Gucci samenwerkte met verschillende autobouwers?

Het einde van de lockdown komt stilaan in zicht, toch blijven we onbekende verhalen uit de autogeschiedenis opdiepen. Zoals dat van Gucci, de modeontwerper die samenwerkte met verschillende autoconstructeurs.

In 1920 keerde Guccio Gucci terug naar zijn geboortestad Fiorentina. Hij had gewerkt voor grote hotels in Londen en Parijs, maar zijn eigen firma zou een Italiaans huis zijn. Gucci specialiseerde zich in hoogwaardige lederwaren, tassen en koffers die hij liet maken door lokale ambachtslieden. Het is een echt familiebedrijf, want ook de drie zonen Aldo, Vasco en Rodolfo zetten de schouders onder het modeproject van vaderlief.

Na de Tweede Wereldoorlog ontvlucht Gucci Europa en vestigt hij zich in New York. Hij maakt er naam bij de Amerikaaanse jetset, want de beroemdheden poseren graag met tassen of kleding van de Italiaanse grootmeester. Zijn internationele reputatie neemt een hoge vlucht en de producten van Gucci winnen aan aanzien. Aldo is verantwoordelijk voor de diversificatie van de activiteiten en gaat verschillende samenwerkingsakkoorden aan, vooral in de Verenigde Staten. En daar zijn ook autoconstructeurs bij. 

Gucci Hornet Sportabout

In 1954 fuseerden Nash en Hudson tot AMC, kort voor American Motors Company. De Amerikaanse constructeur zou naam maken met originele ontwerpen zoals dat van de Pacer (1975), maar scoorde vooral met de compacte Hornet, die aanvankelijk verkrijgbaar was als coupe en als sedan, maar daarna ook als break verkrijgbaar was. Die koetswerkvariant kreeg de naam Sportabout. En die Sportabout zou ook een Gucci-variant krijgen.

1972 AMC Gucci Hornet Sportabout Edition

De Gucci Hornet Sportabout droeg het gouden familiewapen van de Gucci-clan, terwijl de achterklep een discreet monogram van het modemerk kreeg. Je kon kiezen uit vier laktinten: Snow White, Hunter Green, Grasshopper Green en Yuca Tan. Het echte feest begon binnenin, want het interieur onderging een gedaanteverwisseling. De stoelen kregen een dikkere vulling en werden net zoals de deurpanelen verpakt in driekleurig leder, een knipoog naar de Italiaanse vlag. AMC zou de Gucci aanbieden in 1972 en 1973: het eerste jaar werden er 2.583 exemplaren verkocht, het jaar daarna nog eens 2.252.

Er is een Gucci Hornet Sportabout die AMC speciaal bouwde op vraag van Aldo Gucci zelf. Eentje met een 5 liter-V8 onder de motorkap en een uitklapbare schrijftafel in het dashboard, inclusief leeslampje en een zilveren vulpen. Achterin stond een kastje waarin vier drankflessen paste, net zoals twee door Gucci ontworpen karaffen.

Cadillac Seville Gucci

Het duurt tot 1979 vooraleer Aldo Gucci zich opnieuw in de automobielwereld waagt. Het modehuis gaat in zee met Cadillac en neemt het interieur van de Seville onder handen. De lederen zetels krijgen het logo van het Italiaanse designhuis, de hoofdsteunen zijn bedekt met het karakteristieke leder dat Gucci voor zijn handtassen gebruikt. Inclusief dat rode en de groene strepen, uiteraard. Ook het dashboard en de deurpanelen krijgen een glamoureze aankleding. Aldo Gucci ontwerpt ook een bijbehorende tassenset, mooi op maat van de beschikbare kofferruimte.

Gucci & Cadillac

Het koetswerk krijgt subtiele Gucci-details, zoals aan de achterkant van het dak: de c-stijlen worden bedekt door een beige vinyl en dragen het embleem van het modehuis. De Cadillac Seville draagt ook de rode en groene strepen, onder meer op het onderste gedeelte van de kofferklep. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Om de speciale status van de Gucci Seville in de verf te zetten, wordt deze Cadillac gebouwd door een gespecialiseerde firma die niet tot de Amerikaanse constructeur behoort. Ook de distributie verloopt via een apart kanaal in Miami, Florida. Deze versie kostte dan ook eenderde meer dan de gewone Cadillac Seville, als luxelimousine van het merk evenmin een weggevertje.

Tekst: Dimitri Urbain

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten