In juli 1961 introduceerde Renault de Renault 4, later omgedoopt tot R4 en 4L. De 4 stond voor zijn 4 Franse fiscale pk's. De Franse constructeur, geleid door Pierre Dreyfus, wilde een antwoord op de Citroën 2PK en de VW Kever. Het was een tijd van migratie van het platteland naar de buitenwijken.
Volgens de overlevering kon de 2PK zonder problemen een mand eieren over landwegen vervoeren. Dus de R4 moest een baal stro kunnen dragen. Vandaar het idee van de hatchback, dus met een kubusvorminge kofferruimte die toegankelijk was via een vijfde deur.
Blue jeans
Renault-baas Pierre Dreyfus wilde niet alleen Citroën het leven zuur maken met de 4L. De auto moest zoals een "Blue jeans" zijn: praktisch, sekseneutraal en met genoeg ruimte om spullen op te bergen. De Renault 4L was niet alleen ontworpen om strobalen te vervoeren, deze allemansvriend zou ook gezinnen, ambachtslieden en vrouwen aanspreken.
Ondanks zijn maximumvermogen van 34 pk zouden het volume aan boord, de compactheid en de veelzijdigheid 8 miljoen automobilisten in 100 landen gedurende meer dan 30 jaar aanspreken – de laatste volledig nieuwe 4L werd verkocht in 1994. En hadden de vervuilingsnormen er geen einde aan gemaakt, dan hadden er nog meer geweest. Vraag was er genoeg.
Goed gevulde carrière
De Renault 4L heeft ook een briljante professionele carrière gehad. De bestelwagenversie werd door veel bedrijven gekozen. In België was er de vloot van gele R4's van Touring, maar de 4L werd ook gebruikt door het postkantoor, de openbare diensten en de politie.
In Frankrijk had hij zelfs een uniek voordeel: het was de enige auto waarin Franse politieagenten konden rijden met hun kepie op. De 4L zou ook verkrijgbaar zijn in verschillende versies, als strandwagen, cabriolet, 4x4 en met talrijke speciale series. En intussen maakt Renault werk van een moderne, wellicht elektrisch aangedreven versie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!