In 1999 presenteerde het nog door Walter De Silva geleide Bertone de Alfa Romeo Bella op het Autosalon van Genève. De coupé stond op het ingekorte chassis van de Alfa 166 en werd aangedreven door diens atmosferische 3 liter-V6 die 225 pk op de voorwielen zette via een handgeschakelde zesversnellingsbak.
LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
Het in rood leder verpakte interieur hanteerde een 2+2-configuratie, waarbij de achterbank gereduceerd werd tot twee noodzitjes voor kinderen. Op zoek naar meer laadvolume kon je de kussens van de achterbank verwijderen en de rugleuning neerklappen. De instrumenten, bedieningsorganen en andere knoppen die Bertone gebruikte voor de Alfa Romeo Bella kwamen eveneens uit de 166.
Productieversie?
Die Bella sloeg vooral op het design van deze Alfa Romeo, want het sierlijke lijnenspel van de door Bertone ontworpen coupé was de voornaamste attractiepool van deze conceptcar. Het koetswerk combineerde een lengte van 4,45 meter met voor die tijd opvallend korte overhangen, wat samen met de duikende voorzijde, het brede spoor en de weggewerkte acherlichten voor een heel dynamische pose zorgde. Let ook op de aparte vormgeving van de zijruiten, die haast als het ware met de voorruit lijken te versmelten.
Hoewel Alfa Romeo de wind in de zeilen voelde blazen door het succes van de 156, kreeg de Bella Concept geen productieversie. De Italiaanse constructeur verwachtte meer commercieel heil van de GTV. Het zou nog eens vier jaar duren vooraleer de eveneens door Bertone ontworpen Alfa Romeo GT het gamma zou vervoegen. Nog later volgde de Brera, maar die werd getekend door Pininfarina.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!