De XJ6 die in 1968 de Jaguar MkII en de S-Type opvolgde, werd bijzonder goed onthaald en werd zowat beschouwd als het toonbeeld van Britse elegantie. Zozeer zelfs dat deze XJ het maar liefst 24 jaar heeft uitgezongen – weliswaar met twee grondige facelifts. Maar toen de Britse constructeur het model in 1972 voorzag van de V12 uit de E-Type in plaats van zijn zescilinder-in-lijn, voelden ze bij Pininfarina de nood om rond die mechanische basis een nieuw koetswerk te ontwerpen.
Het resultaat werd in 1973 voorgesteld op het salon van Londen. In vergelijking met de XJ12 zoals hij bij Jaguar van de band was gerold, was het prototype van het Italiaanse designhuis – dat overigens volledig op eigen initiatief had gehandeld – veel hoekiger. Pininfarina-designer Paolo Martin, van wiens hand onder andere ook de Fiat 130 Coupé was, had weinig overgelaten van de wulpse lijnen van de Brit.
- LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
In tegenstelling tot de hierboven genoemde coupé uit Turijn viel de Pininfarina XJ12 dan ook maar een lauwe ontvangst te beurt – naar verluidt zou Sergio Pininfarina in hoogsteigen persoon de designers van het Britse merk zelfs hebben ingefluisterd dat ze het maar beter bij hun eigen ontwerp konden houden.
Toch zitten er ook wat geslaagde elementen in de Pininfarina XJ12, zoals de manier waarop het dak afloopt, terwijl ook de achterpartij best origineel is – maar, toegegeven, veel minder elegant dan de kenmerkende achtersteven van de oorspronkelijke Jaguar XJ. Van opzij gezien doet hij een heel klein beetje denken aan een Ferrari 400, van voren dan weer aan een Lancia Gamma Berlina.
Vervolg
Het is uiteindelijk bij één enkel exemplaar van dit prototype gebleven, maar toch is het werk van Martin niet helemaal voor niets geweest. Eind jaren 70 kreeg Pininfarina immers de opdracht om de XJ een flinke maar toch subtiele facelift te geven. Die Series III volgde in 1979 de Series II op en bleef met zijn V12 onder de motorkap in productie tot 1992.
Het design van de XJ40 die in 1986 de fakkel moest overnemen, nam immers trekjes over van het Pininfarina-prototype, met name de voorpartij met zijn grote rechthoekige koplampen en zijn brede radiatorrooster. Maar ook was zijn koetswerk veel strakker dan dat van zijn voorganger, waardoor hij door de conservatieve Jaguar-klanten wat te modern werd bevonden...
Voor hen hield de constructeur de V12-versie van de XJ Series III dus nog in het gamma. Na de XJ40 knoopte de XJ 'X300' vanaf 1994 opnieuw aan met een gewelfder koetswerk, en de rest is geschiedenis...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!