De in 1970 op het Autosalon van Turijn geprenteerde Porsche Tapiro was een creatie van toenmalig Italdesign-grootmeester Giorgetto Giugiaro, die deze conceptcar baseerde op de Porsche 914/6. De technische basis bleef behouden, inclusief de midscheeps gemonteerde zespitter. Het 2,4 liter-blok werd voor de gelegenheid onder handen genomen door de Italiaanse tuner Bonomelli, waardoor het vermogen van de boxermotor naar 220 pk klom.
OVERZICHT AutoGids' Terug naar de Toekomst van A tot Z
De Porsche Tapiro kreeg een wigvormig koetswerk dat royale glasoppervlakken combineerde met vier vlinderdeuren. De voorste portieren verschaften je toegang tot de cockpit, via de achterste exemplaren kon je aan de bagageruimte. Het lijnenspel van de Tapiro (*) was geïnspireerd door dat van de De Tomaso Mangusta, de Italiaanse sportwagen die Giugiaro in 1967 ontworpen had. Zoek niet naar een Porsche-logo, want dat werd vervangen door een embleem van Italdesign.
Verloren in een brand?
Italdesign zegende het interieur van de Porsche Tapiro met een luxueuze make-over die een wulps design combineerde met elegante materialen. Een opvallend designdetail was de snelheidsmeter, die Giugiaro naar het midden van het dashboard verplaatste. Na een glorieuze ronde langs de belangrijkste autobeurzen van de wereld werd de Tapiro gekocht door een Spaanse industrieel.
Niet als belegging, zoals dat vandaag het geval zou zijn. Want hij zou de Porsche Tapiro inzetten voor zijn dagelijkse verplaatsingen, toch tot een brand de garage en de Giugiaro-creatie verwoestte. Het overgebleven karkas werd gerecupereerd en valt momenteel te bewonderen in het Museum van Italdesign.
(*) Tapiro is Italiaans voor Tapir, een dier dat net zoals bijvoorbeeld de neushoorn behoort tot de familie van de onevenhoevigen en dat lijkt op de kruising van een olifant met een varken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!