Naast klassieke portieren heb je vleugeldeuren en vlinderdeuren, denk maar aan de Mclaren F1, de Mercedes SLS AMG of de Lamborghini Countach. Dan zijn er de averechts openende suicide doors, een configuratie die je terugvindt bij Rolls-Royce, maar die gebruikt wordt door onder meer de BMW i3 en de Mazda MX-30. En tot slot zijn er de glijdende zijdeuren, zoals die gebruikt worden door een heleboel bestelwagens. Toch hebben we er vijf gevonden die net iets eigenzinniger zijn...
1. BMW Z1 (1988)
Wegschuivende deuren, dat hadden we eerder gezien. Maar dat ze niet opzij, maar naar onderen zouden glijden...
2. SMART CROSSBLADE (2002)
De Crossblade was een uitgeklede Smart. Er was geen voorruit, maar wel deuren. Nu ja, eigenlijk bleef enkel de bovenkant over. Maar ze openden wel naar boven!
3. KOENIGSEGG JESKO (2020)
Vleugeldeuren en vlinderdeuren, dat is voor gewone supercars. Een hypercar leg de lat hoger, zoals het specifieke concept dat Koenigsegg hanteert op onder meer de Jesko.
4. PEUGEOT 1007 (2005)
Akkoord, zo speciaal zijn zijdelings openschuivende deuren niet. Tot het de enige portieren zijn die je tot je beschikking hebt. Het maakt de Peugeot 1007 en erg vreemd en best cool tegelijkertijd.
5. TESLA MODEL X (2015)
Het design van een walvis, doen moet je op zoek naar een bliksemafleider. En daar is Tesla uitstekend in geslaagd, want zijn naar boven openende achterdeuren maken de Model X lekker anders.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!