De Toyota Celica werd geboren als een kleine coupé met achterwielaandrijving en een viercilinder voorin van 1,2 tot 2,2 liter groot (TA22). De Celica tekende de geschiedenis van de Japanse constructeur en de liefhebbers van autosport en sportieve auto's. Het concept was simpel: een compacte en lichte coupé met vier zitplaatsen, achterwielaandrijving en een atmosferische viercilinder. Een 'speeltje' dat rijplezier met betrouwbaarheid moest combineren. Het tweede criterium was al goed bekend bij liefhebbers van het merk, maar het eerste voegde een dosis emotie toe aan het enigszins platte imago van Toyota.
Racebeestje
In de loop van zijn 7 generaties kende het model heel wat evoluties. De vierde generatie, de TA160 van 1985, bracht een eerste belangrijke verandering met zich mee in de vorm van vierwielaandrijving, naast de traditionele achterwielaandrijving. Een nieuwigheid die nauw was verwant aan de focus van de Celica in de rallysport. Een discipline waar de Japanse coupé zijn stempel op zou drukken in zijn vijfde en zesde generatie (TA180 en TA2000). Die laatsten kozen voor een meer klassieke architectuur met voorwielaandrijving, maar de GT-Fours - met een 2.0 turbo-viercilinder, gebouwd om de competitieversie te kunnen homologeren - konden rekenen op vier aangedreven wielen. Naast talrijke overwinningen, waaronder enkele in de extreem lastige Safari Rally, werd de inzet van de Celica in het WRC beloond met vier wereldkampioenschappen: twee met Carlos Sainz in 1990 en 1992, eentje in 1993 (Juha Kankkunen-Daniel Grataloup) en tenslotte in 1994 (Didier Auriol-Bernard Occelli) met de Toyota Celica Turbo 4WD (ST185).
Discreet afscheid
De zevende en laatste generatie tot nu toe, de Celica TA230, werd gelanceerd in 1999 en enkel met voorwielaandrijving. De Corolla nam namelijk het stokje over in de WRC. Met nu een platform dat werd gedeeld met de meer conventionele modellen (Corolla, Prius, RAV4), liet hij het biodesign van de voorgaande generatie vallen voor scherpere en meer controversiële lijnen, al bleef hij wel trouw aan de fundamenten van zijn naam: compactheid, vier zitplaatsen en een laag gewicht. In 2006 was het echter over en uit.
Sindsdien heeft Toyota wel de liefhebbers van de Celica proberen verleiden met een coupé die de principes van het origineel heeft overgenomen. Maar de GT86, gezamenlijk ontwikkeld met Subaru, heeft nooit het commerciële succes gekend van zijn voorouders in een dalend segment. In afwachting van de nieuwe GT86 biedt Toyota momenteel geen betaalbare coupé aan, de pas herrezen Supra is naar hogere rijken verhuisd. De naam Celica werd echter in 2017 opnieuw geregistreerd door de Japanse constructeur... De community van Celica-fans staat nog steeds sterk, en het merk heeft een meer dynamische benadering gekozen met de nieuwe GR-modellen, de terugkeer van de Supra, de wedergeboorte van de Corolla... Wait and see!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!