Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Wat als... het oorspronkelijke DeLorean was blijven bestaan?

Geschreven door Kevin Kersemans op 27-07-2022

Een leuke denkoefening: het huidige DeLorean ontwierp enkele schetsen van conceptcars die in de jaren 80, 90 en 2000 hadden kunnen bestaan... als het oorspronkelijke bedrijf niet opgedoekt was in 1982.

Bij DeLorean halen ze om de ene of de andere reden al eens graag heden, verleden en toekomst door elkaar. In de aanloop naar de onthulling van de volledig elektrische 2023 DeLorean Alpha 5 in productievorm op 21 augustus 2022, plaatste de constructeur enkele schetsen en renderings op zijn websites van conceptcars die het licht hadden kunnen zien als het oorspronkelijke bedrijf, dat in 1982 failliet ging, was blijven bestaan. De rode draad? In het dak scharnierende deuren natuurlijk! DeLorean geeft zichzelf in dit fictieve verhaal telkens een periode van drie jaar van eerste schetsen tot conceptcar. Sommige van de ontwerpen zien er met een bril van 2022 best goed uit, vinden we. Maar oordeel gerust zelf...

LEES OOK Wist je nog? De DeLorean was een filmster dankzij zijn deuren

LEES OOK DeLorean uit Back to the Future officieel erkend als legendarische auto

DMC-24 Alpha, 1982

De eerste in de rij is een geval apart, want in tegenstelling tot de Alpha 2, 3 en 4 heeft het prototype Delorean DMC-24 Alpha daadwerkelijk bestaan op het moment dat DeLorean in 1982 failliet ging. Net als dat van de beroemde DMC-12 was het koetswerk van de DMC-24 Alpha volledig van roestvrij staal, maar het grote verschil was dat het om een vier- of vijfzitter ging. De naar boven scharnierende deuren bleven wel behouden, net als de kenmerkende spaakwielen. De DMC-24 Alpha werd zelfs getest in de windtunnel, maar de geschiedenis leert dat het daarbij is gebleven.

Alpha2, 1993/1996

De Alpha2 had een op de DMC-12 geïnspireerde sportwagen kunnen zijn met een typisch jaren 90-design, waarbij het koetswerk met het oog op een goede stroomlijn uitpakt met heel wat welvingen. De deuren bestaan hier uit twee delen, waarvan de bovenste uitneembaar zouden zijn om de Alpha 2 om te toveren in een roadster. Voor de aandrijving zorgt een niet nader gespecifieerde benzinemotor.

Alpha3, 2003/2006

De Alpha3 had een luxueuze sedan kunnen zijn met vooraan conventionele deuren, maar achteraan nog steeds naar boven openende exemplaren. Met wat fantasie zie je er ook nog de wigvorm van de DMC-12 in, maar de proporties zijn helemaal anders. De aandrijving zou in dit geval al worden verzekerd door een elektromotor.

Alpha4, 2010/2013

De Alpha4 had op papier een op de DMC-12 geïnspireerde pick-up kunnen worden, maar het uiteindelijke (fictieve) prototype zou een vierwielaangedreven SUV geworden zijn met plaats voor 7 tot 8 inzittenden en een brandstofcel op waterstof voor de aandrijving.

Alpha5, 2022

Anders dan zijn al dan niet fictieve voorgangers zou de Alpha5 wel tot een productiemodel moeten leiden. De volledig elektrische 2+2-coupé werd als conceptcar onthuld op het jongste concours d'Elegance van Pebble Beach. Hoewel de auto er eigentijds uitziet, zien we toch heel wat verwijzingen naar de DMC-12, zoals de louvres over de achterruit en, uiteraard, de naar boven scharnierende deuren. DeLorean belooft een rijbereik van bijna 500 kilometer en een topsnelheid van 250 km/u. Voor meer info is het dus wachten tot 21 augustus.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten