Stel je vandaag maar eens voor dat de naam van je dochter die van een van de meest gegeerde auto’s van de toekomst wordt. Het overkwam Emil Jellinek, toen het bedrijf Daimler-Motoren-Gesellschaft op 2 april 1900 besliste om zijn auto’s voortaan Mercédès (toen nog met accenten) te noemen. Naar zijn op dat moment elfjarige dochter, dus.
De eerste races
Het was een originele manier om de in het Franse Nice wonende zakenman te bedanken. Die vond in zijn regio behoorlijk wat klanten voor de auto’s van Daimler, hij schreef ze ook in voor diverse race-evenementen.
De eerste auto met de melodieuze Spaanse naam was de 35 PS, die baarde in maart 1901 al meteen het nodige opzien tijdens de raceweek in Nice. De voor die tijd technologisch zeer geavanceerde Mercedes won er verschillende wedstrijden, maar hij viel ook op door zijn elegante design.
Het Mercedes-tijdperk
Kenners (en natuurlijk vooral Mercedes zelf) beschouwen de 35 PS (Duits voor pk) als zowat de allereerste “moderne” auto, zijn architectuur stond in elk geval model voor zowat alles wat erna zou volgen. Wat men begin vorige eeuw trouwens ook al besefte. Paul Meyan, de toenmalige secretaris-generaal van de Automobile Club de France, zei na de raceweek in Nice: “We zijn het Mercedes-tijdperk binnengetreden.”
De in die tijd nog gebogen Mercédès-letters sierden vanaf toen de grille van alle personenauto’s van Daimler. De naam werd officieel als merk geregistreerd op 23 juni 1902 en was wettelijk beschermd vanaf 26 september van hetzelfde jaar. Na de fusie van de bedrijven Daimler en Benz in juni 1926 werd hij veranderd in Mercedes-Benz, al wordt ook vandaag natuurlijk quasi alleen het eerste deel van de naam gebruikt.
’s Werelds eerste autorit
Waarmee het Duitse merk nog altijd het enige met een vrouwelijke naam is. Leuk om weten is ook nog dat ’s werelds allereerste echte autorit evengoed aan een dame en aan een voorloper van de Mercedes wordt toegeschreven. Bertha Benz (1849-1944) was de vrouw én zakenpartner (en ook medefinancier) van Karl Benz, op 5 augustus 1888 bestuurde ze als eerste persoon een auto over een afstand van meer dan 100 kilometer tussen Mannheim en haar geboortestad Pforzheim.
Tijdens die tocht met de Benz Patent-Motorwagen, zoals de driewieler officieel was gedoopt, diende ze verschillende mechanische probleempjes op te lossen. Waarvoor ze onder meer een haarspeld en een kousenband gebruikte.
Het eerste tankstation
Nog een mijlpaal: Berta Benz kocht onderweg brandstof in een apotheek in Wiesloch, dat daarmee meteen 's werelds eerste tankstation werd. De stunt, die de dame trouwens in het gezelschap van haar zonen Richard (14) en Eugen (15) deed, leverde de pioniers wereldwijde aandacht en ook hun eerste verkopen op.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!