Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Audi A7 Sportback h-Tron Quattro: plug-inbrandstofcelauto

Geschreven door Olivier Duquesne op 20-11-2014

De A7 Sportback h-Tron Quattro die Audi in Los Angeles voorstelde, doet een beroep op twee elektromotoren. Die krijgen hun stroom van een brandstofcel op basis van waterstof, al kun je de batterij ook aan het net opladen.

De A7 Sportback h-Tron Quattro doet een beroep op brandstofceltechnologie: hij wordt elektrisch aangedreven, maar wint zelf zijn energie uit waterstof. Zijn reservoir van 5 kilogram waterstof volstaat voor een rijbereik van 500 kilometer, in alle stilte en met als enige uitstoot zuiver water. Maar er is meer: door de auto 2 tot 4 uur aan het stopcontact te hangen, kun je de totale actieradius met nog eens 50 kilometer uitbreiden. Anders gezegd: dit prototype is de facto een plug-inhybride.

De twee elektromotoren van deze A7 Sportback h-Tron ontwikkelen elk 85 kW (116 pk) of tijdelijk 114 kW (155 pk), door de spanning kortstondig op te voeren. Veel straffer is het gezamenlijke koppel van 540 Nm. Doordat de motoren ieder één as aandrijven, is het Quattro-label gerechtvaardigd, ook al bestaat er geen enkele mechanische link tussen de twee krachtbronnen. De aandrijving heeft ook een S-stand, waarin extra remenergie wordt gerecupereerd. Voor de volledigheid geeft Audi ook nog de optrektijd tot 100 km/h weer: 7,9 seconden.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten