De conceptcar Citroën C4 Cactus Airflow 2L wil het verbruik zoveel mogelijk drukken. Met zijn 865 kilo is hij 100 kilo lichter dan een standaard C4 Cactus. Het gewichtsverlies is te danken aan het gebruik van aluminium en composietmaterialen voor de volledig beklede wagenbodem. Heel wat kilo's zijn ook bespaard door het gebruik van koolstofcomposieten, onder meer voor de ophangingsveren, de achterklep, de achterbank, de flanken, het dak, de dakdragers, de vleugels en de deuren.
Naast het werk aan het gewicht hebben de ingenieurs ook de stroomlijn verbeterd. Zo krijgt de auto onderdelen met een mobiele geometrie, zoals de drie luchtinlaten in de bumper, de zijdelingse deflectoren achteraan en de velgen met beweeglijke luiken die door de centrifugaalkracht worden bediend. Daar komen nog eens klassiekere vaste elementen bij, zoals de dakspoiler, de smalle banden, een luchtgordijn geïntegreerd in de wielkasten en het vervangen van de buitenspiegels door camera's.
Uiteraard heeft ook de motor een belangrijke rol in de brandstofbesparing. Citroën koos voor een hybride oplossing met een persluchtmotor die door PSA is ontwikkeld. De Hybrid Air-module is geïntegreerd samen met een 1.2-benzinedriecilinder met 82 pk en twee hydraulische oliepompmotoren. De twee persluchttanks in composiet zijn achteraan in de auto ingewerkt. Alles samen maakt heel dat technologiepakket een normverbruik mogelijk van 2,0 l/100 km.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!