Het zou kunnen dat je nog nooit van Makkina hebt gehoord. Wij kenden het namelijk ook nog niet, en dat heeft zijn reden: het Londense designhuis bestaat al 25 jaar, maar heeft altijd achter de schermen gewerkt voor "de hele breedte van het autolandschap" en aan "enkele van de meest iconische wagens op de markt". Evenwel zonder enkele voorbeelden te kunnen of mogen noemen. We zullen ze maar op hun woord geloven.
Belgisch randje
Wat wel vaststaat, is dat Makkina een heuse conceptcar heeft gebouwd met deze Triumph TR25. Die viert niet enkel de 25ste verjaardag van het designhuis, maar ook de 70ste verjaardag van de recordbrekende TR2 Sports 'Jabbeke', die het snelheidsrecord vestigde voor productiewagens onder de 2 liter in 1953. Daar haalde het model een gemiddelde snelheid van 124,889 mph (200,9 km/u) over een afstand van een kilometer op wat nu de N377 is in Jabbeke, West-Vlaanderen.
BMW-basis
Ook komt de TR25 100 jaar nadat Triumph auto's begon te produceren. Een tijdperk dat tot de jaren '80 zou duren, waarna het merk werd opgeslokt in de Rover-groep, die later door BMW overgekocht zou worden. De merkrechten van Triumph als automerk zijn vandaag nog steeds in handen van BMW, waardoor het des te toepasselijker is dat deze TR25 gebouwd is op de technische basis van de BMW i3S. Dat levert een laag zwaartepunt en een perfecte 50:50-gewichtsverdeling op.
Verder speelt de Makkina Triumph TR25 de kaart van minimalisme, met een sober interieur dat de focus legt op de rijervaring. In het midden van het retrostuurwiel zit er wel een zelfcentrerend scherm met de belangrijkste rijinformatie. De rest van de cabine is overdekt, net als bij het recordmodel uit 1953, terwijl de koplampen het getal '25' laten zien. Productieplannen zijn er niet, dit is puur een bewijs van de knowhow van Makkina.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!