Kia werkt aan een dieselhybride technologie die geen lithium-ionbatterij gebruikt, maar wel een lood-koolstofaccu van 48 Volt. De technologie werd al voorgesteld in Genève (maart 2014), maar debuteert op het salon van Parijs in een Kia Optima in combinatie met een dieselmotor, een 1.7 CRDi. Die laatste is bovendien uitgerust met een drukvoeding via elektrische compressor. Het doel is om de uitstoot met 20 procent te reduceren terwijl het vermogen er met 15 tot 20 procent op vooruit gaat. Ter indicatie: vandaag levert deze CRDi 136 pk in een standaard Optima. Serieproductie is nog niet voor morgen, maar Kia wil de technologie wel in een verdere toekomst gaan implementeren.
Bijschriften bij de tekening:
- Power: vermogen
- Electric Supercharger (increased low-end torque): elektrische compressor (meer koppel bij lage toerentallen)
- E-Motor & Generator: elektromotor en generator
- Battery: accu
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!