Ook Subaru doet voor zijn boxermotoren aan downsizing. Dat blijkt alvast uit de motor die in de Advanced Tourer Concept ligt, de conceptcar waarmee Subaru naar het salon van Los Angeles trekt. Deze 4,58 meter lange, 1,84 meter brede en 1,43 meter hoge break met glazen dak wijdt een 1,6-liter in die dankzij rechtstreekse inspuiting en drukvoeding de prestaties moet evenaren van een atmosferische 2.0 of 2.5. De bedoeling is ook hier de auto groener te maken.
En 'groen' is deze conceptcar des te meer omdat het ook een hybride is: de Advanced Tourer Concept beschikt over een elektromotor die de auto aandrijft bij het wegrijden en bij lage snelheden. In tegenstelling tot de Hybrid Tourer Concept uit 2009 heeft deze conceptcar nog maar één elektromotor, gevoed door een lithium-ionbatterij die wordt bijgeladen tijdens het remmen. Het geheel geeft zijn vermogen door aan de wielen via een overlangs gemonteerde CVT met nieuwe sturing. Ook deze conceptcar blijft trouw aan de symmetrische vierwielaandrijving die eigen is aan Subaru.
Opvallend in het interieur is dat de ontwerpers een multifunctioneel scherm integreerden in het stuurwiel, waarop de navigatiekaart wordt getoond en allerlei informatie die via het internet binnenstroomt. Op veiligheidsvlak is deze conceptcar voorzien van een evolutie van Subaru's EyeSight. Dit systeem maakt gebruik van een stereocamera om een 3D-beeld weer te geven van de wegomgeving en om te anticiperen op mogelijke gevaren. Meer en concretere informatie volgt eind november, wanneer het salon van Tokio van start gaat.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!