In 1999 stelde Volkswagen in Frankfurt de Concept D voor, een vijfdeurscoupé die de weg moest vrijmaken voor de Phaeton. In 2015 onthult VW in Shanghai (China), in het land waar de Phaeton het meest populair is, de Concept C Coupé GTE. De 5.071 millimeter lange vierdeurs heeft duidelijk dezelfde afmetingen als de luxeberline van de constructeur, wat laat vermoeden dat er een nieuwe generatie van de Phaeton zit aan te komen. De voorwielen van het prototype worden aangedreven door een hybride aandrijfgroep met een gecombineerd vermogen van 245 pk en 500 Nm. De kracht komt van een 2.0-turboviercilinder (210 pk) en een elektromotor (124 pk). De herlaadbare batterij kan hem 50 kilometer lang zuiver elektrisch aandrijven.
Het multimediasysteem van de C Coupé GTE heeft een aanraakscherm van 12,3 duim met hoge resolutie. Voor de neus van de bestuurder staat nog een scherm met dezelfde diameter en 3D-effecten. Tussen de twee achterstoelen zijn eveneens twee 4,5 duim kleine aanraakschermen te vinden waarmee de stoelen en de klimaatregeling worden versteld. Op die plaatsen heb je bovendien nog eens twee schermen van 9,5 duim op de rugleuning van de voorstoelen van waar je een Dynaudio-muzieksysteem met 600 Watt bedient.
Wanneer hij op slot wordt gedaan, schittert het prototype met zijn sfeerverlichting aan de buitenkant. Maar hij onderscheidt zich vooral door de apps voor wie zich door een chauffeur laat rijden. Je kan met je smartphone namelijk een rit uitstippelen die op het navigatiesysteem moet worden gevolgd. De chauffeur ontvangt de informatie dan rechtstreeks op het scherm, maar dan wel met de namen eruit gefilterd van de personen met wie de eigenaar heeft afgesproken: adres, route en aanwijzingen. De smartphone kan je zelfs gidsen over de 'laatste meters' die de auto niet kan afleggen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!