De Volkswagen Cross Coupé, die werd onthuld op het salon van Tokio, is een cross-over van een compacte SUV en een vijfdeurscoupé. Met zijn 4.345 mm lengte positioneert hij zich pal tussen de Golf en de Tiguan. Hetzelfde geldt voor zijn breedte (1.868 mm) en zijn hoogte (1.523 mm), maar hij heeft wel een uitzonderlijk lange wielbasis van 2.630 mm. Ondanks zijn dynamische en raszuivere vormgeving is deze conceptcar helemaal klaar voor het zwaardere werk, met aan- en afrijhoeken van respectievelijk 24,2 en 32,5 graden.
De vierwielaandrijving van de Cross Coupé hangt samen met de montage van een elektromotor voor de achtertrein. Zijn vermogen bedraagt 85 kW (of 116 pk) en zijn koppel 270 Nm. De voorwielen worden aangedreven door een TSI-benzinekrachtbron van 150 pk (of 110 kW) en 210 Nm in combinatie met een elektromotor van 40 kW (of 54 pk) en een gerobotiseerde DSG-bak met een dubbele koppeling en zeven versnellingen. Samen ontwikkelen de drie motoren een totaalvermogen van 265 pk (of 195 kW), waarmee deze VW Cross Coupé in 7 seconden van 0 tot 100 km/h kan sprinten. Zijn topsnelheid bedraagt 201 km/h en tot 120 km/h kunnen de elektromotoren de auto alleen voortstuwen.
Op lange trajecten kan de bestuurder de batterijen opladen door middel van de verbrandingsmotor om daarna in de stad zuiver elektrisch te rijden. Het gemiddelde normverbruik van deze full plug-inhybride bedraagt 2,7 l/100 km, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 62 g/km. In hybride modus komt de Cross Coupé 815 kilometer ver, en in zuiver elektrische modus is dat 45 kilometer. Door beide modi optimaal te gebruiken zou een gemiddeld rijbereik van 855 kilometer mogelijk moeten zijn.
Deze conceptcar van Volkswagen werd getekend door algemeen designbaas Walter de'Silva en Klaus Bischoff, designdirecteur van het merk. De Cross Coupé omvat stijlverwijzingen naar zowel de Scirocco als de Tiguan en Touareg. Een originele vondst is de visuele verbinding tussen de verschillende elementen van de koplampen en de lamellen van het radiatorrooster. Het interieur van deze conceptcar is zo realistisch afgewerkt dat we vrij snel een productieversie in de showrooms verwachten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!