Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's
Meer over het evenement >>Een opgefriste (lees zeker ook Deel 1 van ons verhaal) én zo dicht bij die Noordkaap ook heel frisse CX-5, al krijgen we het interieur van de middelgrote SUV met de airco, de zetel- en de stuurverwarming wel snel op temperatuur en mogen de dikke jassen, handschoenen en mutsen dus ook meteen uit.
Lang wachten
Er valt nauwelijks nog verse sneeuw, het grootste deel van de rit door Noorwegen worden we zelfs begeleid door de zon. Maar het landschap in dit meest noordelijke deel van Scandinavië ziet wel nog zowat helemaal wit, voor de even schaarse als wellicht heel moedige inwoners van dit stukje van de wereld is het duidelijk nog een hele tijd wachten voor de dan ook nog eens heel korte lente en zomer beginnen.
Als we net voor de middag de grens met Finland oversteken, ligt de sneeuw al wat minder hoog en zijn er ook regelmatig stukken weg die bijna ijsvrij zijn. Wat het daarom niet meteen makkelijker of veiliger maakt, soms rijden we zelfs kilometerslang met de rechterwielen op het nog niet gesmolten of weggeschraapte ijs en met de linkse exemplaren op wel al droog asfalt.
Ervaring vereist
Maar de vierwielaandrijving en de aangepaste banden (zie verder) doen hun werk, het is best wel verbazingwekkend tot wat zo’n correct “uitgeruste” auto allemaal in staat is. Mits de chauffeur de limieten goed weet in te schatten natuurlijk, in België zijn er helaas nog altijd heel wat automobilisten die amper weten hoe ze een regenbuitje kunnen overleven…
Een pluim ook voor de lokale vrachtwagenchauffeurs. We kruisen af en toe een flinke truck en willen er ook wel eens eentje inhalen, wat niet evident is op toch relatief smalle wegen met bermen die deze tijd van het jaar sowieso altijd nog in een stevige sneeuw- en ijsmuur zijn veranderd. Maar het is alsof ze zich op zo’n momenten extra smal weten te maken, het zal echt wel geen toeval zijn dat de autosport evengoed zoveel Scandinavische stuurmanskunst kent…
Vriendelijke politie
De snelheidsbeperkingen in Noord-Europa zijn “streng”, meer dan 100 km/u mogen we in de drie landen op onze route nergens rijden. Naar verluidt zijn er ook behoorlijk veel controles, zeker is elk geval dat de boetes hoog zijn. Mazda waarschuwt er ons zelfs voor dat als we 30 km/u boven de toegelaten snelheid durven gaan, ze ons dan misschien wel op het politiebureau zullen moeten komen oppikken.
En toch, als een (te) snelle collega even later wordt gestopt op het Noorse deel van het traject, krijgt hij van de politie alleen maar het vriendelijke verzoek om “toch een beetje op te passen”.
Op spijkerbanden
Of wij dat ook doen? Ach, eventjes wijst de naald van onze snelheidsmeter wel zo’n 140 km/u aan. Op een weg met nauwelijks verkeer, maar met dus wel een laagje ijs onder de wielen. Ze zijn dan ook voorzien van spijkerbanden, die ons andermaal verrassen door hun efficiëntie.
We vergeten af en toe zelfs dat we helemaal niet op asfalt rijden, dat realiseren we ons dan weer wel als we uitstappen om van plaats te wisselen en we zelfs met onze nochtans van de betere zolen voorziene schoenen net niet op ons achterwerk terechtkomen.
Hoogstaand comfort
Het enige nadeel van zo’n banden is natuurlijk dat ze op de stukken sneeuw- en ijsvrij asfalt aanzienlijk meer lawaai maken. En dat je ze beter ook niet te lang op zo’n wegen gebruikt. Maar aangezien zowat niemand dit soort rubber in Vlaanderen onder zijn wagen heeft zitten (het mag onder nogal strikte voorwaarden nochtans wel), is dat allemaal niet zo relevant.
Over het comfort van de CX-5 hebben we verder trouwens niet te klagen. De stoelen zitten zowel voor- als achterin prima, er is been- en hoofdruimte in overvloed, de motor doet zijn werk redelijk stil en oneffenheden in het wegdek, voor zover het Scandinavische wegennet die heeft, worden correct verwerkt. En tegelijk is de rijdynamiek, dankzij de efficiënte ophanging en de precieze besturing, net scherp genoeg om je in deze SUV bij momenten het gevoel te geven dat je met een “gewone” hatchback of berline rijdt.
Beter dan WLTP
De 2.2 SkyActiv-D doet ons ondertussen nog maar eens betreuren dat we van "de politiek" eigenlijk geen dieselauto’s meer mogen rijden. Deze is echt wel een van de betere in zijn soort, eentje die in de praktijk dan ook nog eens minder verbruikt dan wat de WLTP-metingen opleverden. In Noorwegen liet de boordcomputer een gemiddelde van 7,1 liter per 100 kilometer zien, in het “tragere” Finland zakte dat tot 5,9 liter en bij de aankomst in het Zweedse Lulea was het weer gestegen tot 6,3 liter.
Hoe dan ook aanvaardbare resultaten voor een 2,2 liter met bestuurder en twee passagiers, al gooiden we ons onderweg wel geen enkele keer in echt stadsverkeer. Moeilijk ook als je op de Noordkaap vertrekt en niet veel verder dan enkele tientallen kilometers ten zuiden van de Poolcirkel geraakt.
Correcte prijzen
Om af te sluiten, nog enkele prijzen. Onze topversie met 184 pk en automaat kost minstens 42.690 euro. Met de manuele bak gaat er 2.000 euro af, met het mooie Soul Red Crystal-lak van onze er verder wel eerder braaf uitziende CX-5 komt er 900 euro bij.
Een diesel met een nog altijd keurige 150 pk en enkel voorwielaandrijving is er vanaf 30.090 euro, het benzinegamma begint met de 163 pk sterke 2.0 SkyActiv-G van 25.290 euro. Wat correcte prijzen zijn. Vooral voor de duurdere versies zelfs, want die komen met een echt wel rijke uitrusting.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!