Renault Captur – vanaf 8.000 euro (versie met CO2-uitstoot van 95 g/km)
Als een soort hoog op de poten gezette Clio is de Renault Captur heel gemakkelijk tweedehands te vinden. De kleine 0.9 TCe-motor stoot 95 g CO2/km uit. Met deze motorversie vind je de Franse cross-over trouwens voor minder dan 8.000 euro op de tweedehandsmarkt, al schommelt de prijs doorgaans rond de 8.500 à 10.000 euro afhankelijk van de leeftijd, de uitrusting en de kilometerstand. Een andere interessante benzinemotor is de 1.2 TCe van 120 pk. Die vind je zelfs met een gerobotiseerde versnellingsbak, die echter minder courant is dan de handbak. Het sterke punt van de Captur is de binnenruimte en de moduleerbaarheid ondanks zijn compacte formaat. Hij kan bovendien ook worden uitgerust met een degelijk multimediasysteem.
- Gebruiksgemak en binnenruimte
- Benzinemotor met CO2-uitstoot onder de 100 g/km
- Erg gemakkelijk tweedehands te vinden
- Afwerking hier en daar wat licht
- Rijstijlgevoelig verbruik
- EDC-versnellingsbak zeldzaam op tweedehandsmarkt
Nissan Juke – vanaf 7.500 euro
De ster van het segment van de mini-SUV’s, die er trouwens ook de grondlegger van is, is de Nissan Juke, die zich onderscheidt door zijn bijzondere uiterlijk. Je houdt ervan of je haat het. Modellen van de eerste generatie (2010-2014) vind je voor 7.500 tot 12.000 euro naargelang van de uitrusting en de kilometerstand. Voor de tweede generatie reken je op minstens 10.000 tot zelfs 15.000 euro voor de meest recente exemplaren. Juke-rijders weten hem te smaken om zijn stijl en uitrusting. Je moet daarentegen wel kunnen leven met een wat kleinere koffer, vooral in de eerste generatie. De 1.2 DIG-motor met 115 pk in de tweede generatie is echt schitterend. Hij is een knappe vervanger voor de 1.6 uit de oudere versie. Dit model biedt daarenboven een continu variabele versnellingsbak (CVT), maar enkel in combinatie met de topmotor 1.6 DIG-T. Voor de meest sportieve bestuurders is er de Juke Nismo, die gemakkelijk de grens van de 15.000 euro overtreft.
- Look en beschikbare kleuren
- CVT-automaat mogelijk
- Ster van het segment
- Zeer smalle middelste plaats achterin
- Verbruik
- Koffer (eerste generatie)
Peugeot 2008 – vanaf 9.500 euro (82 pk)
De in 2013 op de markt verschenen Peugeot 2008 is er op benzine met een 1.2 van 82 pk, een 1.2 van 130 pk (vanaf 2016) en een 1.6 van 120 pk. Voor koopjes moet je uiteraard naar de ‘kleine’ 1.2 uitkijken. Reken op zo’n 10.000 euro voor occasies uit 2013 en 2014. De klassiek getekende auto is technisch gebaseerd op de 208, maar is daarom niet gewoon een verhoogde versie van die laatste. De 2008 onderscheidt zich vooral door zijn koffer, zijn goede ophanging en zijn rijgedrag. Op aangepaste banden in combinatie met het Grip Control (niet op alle modellen) biedt hij zonder aarzelen sneeuw en achterafwegeltjes het hoofd. Voor een 2008 met automatische versnellingsbak moet je op zo’n 15.000 euro – soms iets minder – rekenen.
- Rijgedrag
- Schokdemping
- Veelzijdigheid
- Weinig verkochte automaat
- Neutraal uiterlijk
- Tweedehands minder betaalbaar
Mazda CX-3 – vanaf 15.000 euro
De recente (2015) Mazda CX-3 verdient een plaats in dit lijstje. Onze tests en de meningen van onze lezers tonen aan dat de Japanner geen gebrek heeft aan argumenten: een aantrekkelijk design, performante 2.0-motoren (120 en 150 pk), een dynamisch rijgedrag en een mooie interieurafwerking. Toegegeven, zijn lagere leeftijd maakt hem duurder op de tweedehandsmarkt: je vindt hem nauwelijks onder de 15.000 euro en met een automaat gaat dat zelfs richting 18.000 euro. De uitrusting is daarentegen vrij royaal. Aan boord ademt de CX-3 een en al stevigheid en kwaliteit uit. Je moet echter wel leren leven met een hoge tildrempel voor de koffer en een onhandige moduleerbaarheid.
- Rijgedrag
- Ergonomie
- Verzorgd interieur
- Toegang koffer
- Recent en dus nog duur model
- Beperkte keuze wegens weinig verkocht
Skoda Yeti – vanaf 6.000 euro
Dit model werd in 2017 geschrapt uit het Skoda-aanbod. Toch blijft hij een interessante en originele alternatieve oplossing op de tweedehandsmarkt. Deze kruising tussen een SUV en een eenvolumer richt zich in de eerste plaats op gezinnen, onder meer dankzij zijn grote koffer en zijn voorbeeldige moduleerbaarheid. Modellen van meer dan 7 jaar oud vind je onder de 7.000 euro, met doorgaans een vrij hoge kilometerstand voor de Euro 5-versie van de 1.2-benzinemotor met 105 pk (opgelet: in 2009 en voor de herfst van 2010 was hij nog Euro 4). Het is daarnaast mogelijk – maar niet gemakkelijk met een benzinemotor – om auto’s te vinden met een DSG-automaat of vierwielaandrijving. De Yeti is in elk geval een rationele en praktische keuze met een reputatie van betrouwbaarheid.
- Efficiëntie en praktische aspecten
- Verhouding prijs-kwaliteit
- Bewezen betrouwbaarheid
- Filtering ophanging op bepaalde versies
- DSG komt niet vaak voor op tweedehands benzineversies
- Zicht schuin naar achteren
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!