AutoGids gaat voor de grote verhalen uit de autowereld, maar die lijvige hoofdstukken worden wel gevormd door de persoonlijke ervaringen van onze journalisten. Daarom deze terugblik op autojaar 2022, aan de hand van hun persoonlijke hoogte- en dieptepunten. Wat waren de tops en flops van Klaas Janssens?
Auto van het jaar 2022: Ferrari SP3 Daytona
Ik had de SP3 Daytona net zo goed kunnen onderbrengen in de categorie ‘Schoonheid van het jaar’. Of in die van ‘Leukste’ auto van 2022. Maar ik vind deze Ferrari ook de beste waarmee ik het afgelopen jaar gereden heb. Omdat deze sportwagen de symbiose vormt van alles waarvan ik als kind durfde dromen.
Schoonheid van het jaar 2022: Toyota Prius
Er zijn wellicht mooiere wagens dan de nieuwe Prius. Maar deze Japanner komt van ver, waardoor de transformatie van lelijk eendje naar mooie zwaan nog opmerkelijk is. Of hoe de ontwerpers van Toyota bewijzen dat ecologische doelstellingen niet hoeven te vloeken met een elegant, zelfs potent en wat sportief lijnenspel. Juist jammer dat generatie 5 enkel als PHEV naar Europa komt, maar dat is een andere discussie.
Lolbroek van het jaar 2022: Land Rover Defender 90 V8
Een terreinwagen met het hart van een sportwagen, dat is even absurd als het klinkt. Maar op de ene of andere manier werkt het wel, want veel smakelijker dan deze Land Rover komen ze niet. De Defender V8 is een snoepje dat je zo snel mogelijk wil verorberen. En bijna net zo lekker als de Toyota GR86, al smaakt die helemaal anders.
Teleurstelling van het jaar 2022: Mercedes-AMG One
Misschien waren mijn verwachtingen te hoog. Misschien duurde het ontwikkelingsproces te lang. Misschien rijdt deze F1 voor de openbare weg beter dan hij eruitziet. Misschien is het niet zo erg dat deze Mercedes-AMG als One in productie gaat en niet als de LH44. Heel indrukwekkend allemaal, toch is het niet geworden wat ik ervan gehoopt had. Zou een testrit dat wat wrange gevoel kunnen keren?
Belofte voor 2023: BMW M2
Ik reed met de BMW 220i Coupé en voelde een heleboel onbenut potentieel. Het vooruitzicht die piekfijne basis te combineren met een 460 pk sterke zespitter die enkel de achterwielen aandrijft via een manuele zesbak, doet me dan ook handenwrijvend uitkijken naar 2023.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!