AutoGids gaat voor de grote verhalen uit de autowereld, maar die lijvige hoofdstukken worden wel gevormd door de persoonlijke ervaringen van onze journalisten. Daarom deze terugblik op autojaar 2022, aan de hand van hun persoonlijke hoogte- en dieptepunten. Wat waren de tops en flops van Werner Van Kerckhoven?
Auto van het jaar 2022: Citroën C5 X
Een pak nieuwe auto’s dit jaar, veel goed gerief daartussen ook… maar weinig dat er voor mij écht uitsprong. Of het moest de Citroën C5 X zijn: op papier een vreemde snuiter, maar in het echt een verfrissende poging van de Fransen om de hegemonie van de dikke en prestatiegerichte SUV’s in dit segment te doorbreken.
Schoonheid van het jaar 2022: Hyundai Vision N74 Concept
Neoretro en conceptcar in één zin, dat kan bijna niet mislopen. Kijk maar naar de Vison N74 van Hyundai. Wat een afgetrainde spierbundel… Dat dit bijna evengoed een Liberty Walk-interpretatie van de Datsun Silvia ‘S110’ of zelfs de Nissan 200 SX ‘S13’ had kunnen zijn, vind ik eerder een voordeel dan een nadeel.
Lolbroek van het jaar 2022: Toyota GR86
Aan pk-geweld geen gebrek dit jaar, aan circuitgerichte hardcorevarianten evenmin. Maar een auto die nog ouderwetse sensaties levert vanaf de eerste meter én het nog enigszins redelijk en betaalbaar houdt, dat wordt zeldzaam. Hulde daarom aan Toyota, dat vorig jaar met de GR86 toch nog zo’n auto uitbracht.
Teleurstelling van het jaar 2022: Renault Mégane E-Tech Electric
Het is al erg genoeg dat er nog altijd nieuwe EV’s op de markt komen zonder (slimme) driefasenlader. Maar als serieuze constructeur je elektrische middenklasser ook nog eens toegang tot een DC-snellader ontzeggen, zoals Renault doet met de basisversies van de elektrische Mégane E-Tech, dat is gewoon triest…
Belofte voor 2023: vastestofbatterij
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!