Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Vandaag geeft Cédric Derèse ons zijn mening over elektrische laadstations.
"Ik hou ervan om in een elektrische auto te rijden. Zoals alle old-schoolchauffeurs had ik in het begin wat moeite om eraan te wennen, maar nu geef ik toe dat geruisloos en soepel rijden heel rustgevend is, aangenaam zelfs. Wat voor mij echter overblijft, is de angst om op te laden. Niet die van het inpluggen van de auto en wachten op de tijd die nodig is om te tanken, maar die daarvoor: het vinden van een oplaadstation dat functioneert!"
Spookstations
"Laat me het uitleggen. Of ik nu het boordsysteem van mijn (test)auto gebruik of een van de vele op de markt verkrijgbare smartphone-applicaties - ik heb een voorkeur voor Chargemap, maar daar gaat het niet om - ik word nog steeds heel vaak geconfronteerd met spookstations op de openbare weg. Fysiek zijn deze laadpalen wel degelijk aanwezig waar ze zijn aangegeven, maar in de praktijk zijn ze defect, niet toegankelijk of gewoon niet aangesloten. Het zij zo. Dit is een vervelend probleem, dat altijd zeer verontrustend is, maar dat al heel lang bekend is. Waar echter minder over wordt gesproken, terwijl het verschijnsel naar mijn mening nog schrijnender is, is te worden geconfronteerd met een terminal die ogenschijnlijk werkt, maar die je niet kan gebruiken omdat je niet de juiste machtiging hebt."
Geen toelating
Wat is er afgrijselijker dan je voor te stellen dat je gered wordt - phew, de batterij was bijna leeg! - met een auto die is aangesloten op het stopcontact, wordt herkend door de terminal en dus klaar is om op te laden... en vervolgens wordt het opladen geweigerd omdat je niet de juiste badge, de juiste kaart of de juiste code hebt om te valideren? Met als extra bonus de melding "geen toestemming" of "toegang geweigerd", alsof het laadstation je een grote, uitgestoken middelvinger toont. Soms is het subtielen: wanneer je vruchteloos wacht op een "piep-piep" of je na lang wachten ziet dat er een klein rood ledlampje knippert, zodat je alsnog leert dat het opladen niet toegestaan wordt. Frustrerend."
Bancontact please
"Ik weet dat een klassieke betaalterminal - type Bancontact - per paal de prijs voor de installateur zou verdubbelen, maar beschikken wij vandaag niet over de middelen om beter te doen? Wordt het geen tijd dat de installateurs/uitbaters van kiosken tot een soort overeenkomst komen met onze banken, die onlangs - via hun toepassingen - hebben bewezen dat zij zich kunnen aanpassen aan de digitale en mobiele wereld van vandaag? Zodat we niet alleen moeten opladen, maar ons ook geen zorgen meer hoeven te maken dat we niet de juiste badge, de juiste kaart of de juiste code hebben... alleen maar om te kunnen betalen!"
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!