Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Vandaag is Frédéric Kevers blij dat de grote autosportkampioenschappen weer beginnen.
LEES OOK De redactie ongefilterd – overzicht
Het gaat al zo sinds het einde van de winter van 1994: het tussenseizoen eindigt en de autosport op het circuit komt uit zijn winterslaap. Net als het lentevocht dat terug naar de toppen van de bomen stijgt, wordt mijn lichaam weer geprikkeld door de passie voor de autosport. Mijn hart gaat harder kloppen, de herinneringen komen terug en de opwinding wordt sterker. Met de winterkou en het geruisloze van de elektrische auto's die ik regelmatig test, slaan mijn hersenen tilt van de oorverdovende stilte.
Het is tijd om een startschot te geven aan de nobele machines die enkel de meest getalenteerde bestuurders (m/v/x) kunnen temmen. Half januari liepen de rillingen me al over de rug bij het geluid van de V8'en, V6'en en zes-in-lijnmotoren die de omloop van Daytona in Florida bestormden. Daarna volgde de 12 uur van Bathurst in Australië en het prachtige theater van Mount Panorama bij zonsopgang, overstemd door het gebruil van tientallen blinkende GT-racers. Hoewel ik me met plezier dagelijks voortbeweeg in een 'stofzuiger op wielen' - als je dan toch in de file staat, kan je het even goed comfortabel en stil doen - weiger ik deze heilige mechanische symfonieën op te geven.
Maar in 2023 zal de Formule 1 de schijnwerpers - eindelijk! - moeten delen met een andere discipline. Want dit jaar wordt gemarkeerd door de komst van Cadillac, Ferrari en Porsche om - samen met Peugeot - het luilekkerland van Toyota te komen verstoren in het WEC.
Dit jaar is het echter, nog meer dan de terugkeer van het mechanische geschal, de aantrekkingskracht van het nieuwe dat mijn eetlust doet opwekken. Na de overzeese uithoudingsraces als aperitief waren de nieuwe F1-bolides van jaargang 2023 een uitstekend voorgerecht. Aangezien het concept van 2022 net zo veelbelovend als vernieuwend bleek, keek ik ernaar uit om te genieten van deze aerodynamisch meer doorontwikkelde auto's. En ik was niet teleurgesteld! Het hoofdgerecht moet nog komen, in de hoop dat het ons deze keer tot aan het einde van het seizoen zal bevredigen met een spannende strijd.
Maar in 2023 zal de Formule 1 de schijnwerpers - eindelijk! - moeten delen met een andere discipline. Want dit jaar wordt gemarkeerd door de komst van Cadillac, Ferrari en Porsche om - samen met Peugeot - het luilekkerland van Toyota te komen verstoren in het World Endurance Championship. De 24 uur van Daytona bleken veelbelovend, laten we hopen dat de ACO en de FIA hun terrein even goed onder controle kunnen houden als hun Amerikaanse tegenhangers om ons een wervelend seizoen in zeven hoofdstukken aan te bieden dat eindigt in een crescendo.
Natuurlijk wordt de climax in juni verwacht, om Le Mans een prestigieus eeuwfeest te geven. Maar laten we hopen dat de dirigenten geen vrijkaarten uitdelen en iedereen gelijke wapens geeft in de strijd. Een strijd die enkel gevoerd moet worden door de melodie van de brullende motoren, het spektakel van gloeiende remmen en het ballet van mechaniciens die werken aan de technische perfectie. En als de dubbele klokkentoren van La Sarthe voor zijn honderdste verjaardag de lauweren kan uitdelen aan een vrouwentrio, zou het echt een triomfantelijke intrede betekenen in een tweede eeuw met meer mogelijkheden dan ooit. Ladies and gentlemen, start your engines!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!