Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Vandaag is het aan Hans Dierckx. De AutoGids-redacteur kijkt uit naar een nieuw WRC-seizoen, en voelt daarmee de lente al voorzichtig kriebelen.
LEES OOK De redactie ongefilterd – overzicht
Exact een jaar geleden zat ik voor dag en dauw op een vliegtuig met bestemming Nice. Eerder: Monte Carlo, voor een reportage over de eerste manche van het nieuwe WRC-seizoen. Ik koos bewust een zitje aan de linkerkant van het vliegtuig, om vanop 10.000 meter hoogte een prachtige zonsopgang over de besneeuwde Alpentoppen te kunnen zien.
Het licht is misschien nog wel het mooiste aan de Rally van Monte Carlo: de lage winterzon in de Maritieme Alpen, die het machtige landschap en de nieuwe auto’s diep en contrastrijk uitlicht.
Symboliek
In die opkomende zon zit ook symboliek, en zéker vorig jaar gold dat. In diverse opzichten sneed het WRC toen immers een nieuw hoofdstuk aan, met hybride auto’s van Toyota, Hyundai en Ford/M-Sport, en ook geen voltijdse campagne van Sébastien Ogier meer, waardoor er eindelijk nog eens iemand anders zich tot wereldkampioen zou kronen.
Dit jaar is het nochtans vruchteloos speuren naar het nummer 1 van een nieuwe koning: tegen de traditie in houdt Kalle Rovanperä zijn geliefkoosde nummer 69 op zijn Yaris. Puberhumor van de nieuwe wereldkampioen, maar bij een 22-jarige kan je dat soort fratsen door de vingers zien.
De humane wetenschap stelt dan ook dat het menselijke brein pas volgroeid is op je 24ste. Als je de Fin ziet rijden, zou je hem dat niet nageven: Rovanperä beschikt over de ervaring en de zelfbeheersing om een rallyweekend tot een goed einde te brengen. Onder grote druk dan nog, als speerpunt van een fabrieksteam.
Smakelijke verhaallijn
Het wonderkind uit het Hoge Noorden versus de oude krijger uit de Oostkantons: dat wordt de smakelijke verhaallijn van het komende seizoen, dat op donderdag 19 januari start.
LEES OOK Interview Thierry Neuville - klaar voor 2023
De kaarten lijken beter te liggen dan de afgelopen jaren, want in de tweede seizoenhelft van 2022 bleek de i20 ook helemaal op punt te staan. Maar na 5 (vijf!) tweede plaatsen in het WK durf je nauwelijks nog te dromen dat het dit jaar eens prijs kan zijn.
De puntentellers staan echter weer op 0, laat de teerling rollen. De Rally van Monte-Carlo, het is de machtige zonsopgang van een nieuw autosportjaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!