In lijn met de filosofie van IMSA, die klantencompetitie promoot, zal Acura zijn nieuwe wapen volgend seizoen opstellen via twee partnerteams die de ARX-05 al enkele seizoenen in de raceserie Daytona Prototype International (DPi) inzetten. Uitkomend in de LMDh-klasse is de ARX-06 gebaseerd op een van de vier door IMSA en de FIA gehomologeerde chassis. De Japanse fabrikant zet logischerwijs zijn samenwerking met de Franse leverancier Oreca voort.
De Acura ARX-06 komt uit in de nieuwe Grand Touring Prototype-categorie, kortweg GTP, en wordt aangedreven door een V6-turbomotor met hybride hulp. Zijn racedebuut volgt tijdens de 24 uren van Daytona in januari 2023.
NSX als muze
Ter herinnering: de LMDh-racers zijn prototypes op basis van een Dallara-, Ligier-, Multimatic- of Oreca-chassis, uitgerust met een hybride aandrijflijn bestaande uit een gestandaardiseerd elektrische module die alle LMDh gemeen hebben, terwijl de fabrikant zelf zijn verbrandingsmotor ontwerpt. Het opgetelde vermogen mag niet meer dan 500 kW of 680 pk bedragen. In tegenstelling tot LMH, die ook in aanmerking komt voor Hypercar-races in het World Endurance Championship en op Le Mans, is achterwielaandrijving verplicht in de LMDh.
Voor het uiterlijk geldt de regel dat die moet verwijzen naar een productiemodel van de fabrikant. Naast de ARX-05 DPi als inspiratiebron verwijst de ARX-06 ook naar de Honda NSX Type S die in de VS onder de merknaam van zijn luxetak Acura verscheen. Het koetswerk is ontworpen met strakke, scherpe lijnen en een typische Acura-lichtsignatuur aan de voor- en achterzijde. Het model is duidelijk lid van de familie.
Hybride V6 met dubbele turbo
Onder de motorkap ligt een V6-hybride, 2,4 liter groot en aangeblazen door twee turbo's. Hij is ontwikkeld door HPD - Honda Performance Development - en is gekoppeld aan een elektromotor van Bosch, een batterij van Williams Advanced Engineering en een sequentiële zesbak van X-Trac. Deze behoren tot de standaardonderdelen in LMDh. Je vindt ze dus ook terug in de BMW M Hybrid V8 en de Cadillac GTP (Dallara) als in de Porsche 963 LMDh (Multimatic).
America First
Net als BMW zal Acura zich in 2023 op het IMSA-kampioenschap richten met twee auto's die worden ingezet door de twee huidige partnerteams: Wayne Taylor Racing en Meyer Shank Racing. Het doel is om voort te bouwen op het succes van 2022, toen de twee Acura's een één-tweetje scoorden tijdens de 24 uren van Daytona.
Verwacht niet dat dit Japanse racekanon onder de naam Honda deelneemt aan het WEC, maar Acura steekt wel de Grote Plas over want het is uitgenodigd voor de 24 uren van Le Mans.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!