De presentaties volgen elkaar op in de hypercarcategorie. Na de Peugeot 9X8, die onder het LMH-reglement valt, werden twee andere leden van de Hypercar-categorie voorgesteld. Maar dit zijn LMH's. Afgelopen maandag werd de BMW M Hybrid onthuld, en nu was het de beurt aan Cadillac om zijn toekomstige wapen te tonen waarmee het zal deelnemen aan de 24 Uur van Le Mans en de IMSA- en WEC-kampioenschappen. Het goede nieuws is dat, hoewel hij conform de voorschriften een hybride zal zijn, de verbrandingsmotor nog altijd een grote V8 zal zijn, met een deugddoende soundtrack!
>> Lees ook - Top 10 - Legendarische Le Mans-bolides
Hybride V8
De Cadillac wordt een LMDh op basis van een Dallara-chassis – hetzelfde als dat van de BMW – uitgerust met het gestandaardiseerde hybridesysteem dat ontwikkeld werd door Williams Advanced Engineering in samenwerking met Bosch en Xtrac, in combinatie met een ‘gloednieuwe’ atmosferische 5.5-V8 met dubbele bovenliggende nokkenas, een belangrijke verandering ten opzichte van de traditionele ‘small blocks’ met centrale nokkenas. Een echt monster onder de motorkap... maar de vermelding "Le Monstre" op de flanken verwijst naar de… bijzonder ogende Cadillac die in 1950 op initiatief van Briggs Cunningham deelnam aan de 24 Uur van Le Mans.
>> Lees ook - Officieel: BMW M Hybrid V8 LMDh (2023)
Ruimteschip
Het minste wat we kunnen zeggen is dat de constructeurs die zich engageren in de Hypercar-categorie ons spectaculair uitziende auto's voorschotelen. Tenminste voor de nieuwkomers, want de Toyota GR010 kan de prijs voor originaliteit niet opeisen. Na de Peugeot ‘zonder achterspoiler’ en de BMW met enorme neusgaten is hier de Cadillac met zijn aerodynamische aeroblades.
De Amerikaanse LMDh is gestileerd naar Cadillacs jongste creaties, zoals de SUV Lyriq. Van voren gezien is hij onmiddellijk herkenbaar als een Cadillac en zijn scherpe, strakke, maar niet onaantrekkelijke algemene lijnen vallen op door hun aerodynamische attributen. Naast de achterspoiler met zijn in de haaienvin geïntegreerde transparante centrale ‘mast’, zien we aeroblades tussen de voor- en de achtervleugels. Mooi en goed doordacht! Het laat deze Cadillac er uitzien als een Star Wars-ruimteschip. Ideaal om een buzz te creëren, maar zal het genoeg zijn om in 2023 de successen aaneen te rijgen? Wait and see...
>> Lees ook - De redactie ongefilterd – FK over marketing en autosport
Chip Ganassi Racing
Ter ondersteuning van zijn officiële verbintenis zal Cadillac een beroep doen op Chip Ganassi Racing, een toonaangevend team in het Indycar-kampioenschap dat zich in de endurance-racerij heeft onderscheiden toen het het Ford GT-programma beheerde, zowel op Le Mans als in het WEC (World Endurance Championship) en het IMSA-kampioenschap (het Amerikaanse endurance-kampioenschap). De ambities zijn hoog voor General Motors, dat naast de titels in beide kampioenschappen ook mikt op de overwinning in de 24 Uur van Le Mans, de 24 Uur van Daytona en de 12 Uur van Sebring.
Maar ook privéteams zouden met de nieuwe Cadillac LMDh kunnen meedoen, althans in het Amerikaanse kampioenschap, waar het merk al door 3 tot 5 verschillende teams wordt vertegenwoordigd, afhankelijk van het evenement. Afspraak in 2023! De eerste races zijn gepland voor deze zomer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!