UPDATE (6/11/22) Ook voor het WEC-avontuur gaat Lamborghini in zee met Iron Lynx, het team waarmee de Briesende Stier reeds samenwerkt voor het wereldwijde GT-pogramma.
Lamborghini maakt zijn debuut in de hoogste klasse van de uithoudingsraces in zowel het World Endurance Championship (WEC) als in de IMSA in de VS met een LMDh die respectievelijk in de Hypercar en de GTP aantreedt. In tegenstelling tot zijn op Multimatic gebaseerde "neef" bij Porsche, zal de Lamborghini de eerste LMDh zijn die gebruikmaakt van het Ligier-chassis. Motorisch sluit hij echter wel aan bij zijn toekomstige Duitse rivalen (BMW ontwikkelt een LMDh op Dallara-basis). Het wordt een twinturbo-V8, zoals bij Porsche op zijn 963, maar van een deelstrategie is geen sprake.
LEES OOK Cadillac onthult zijn LMDh
V8 uit eigen stal
Dat zit zo: heeft Porsche voor de V8 van de 918 Spyder gekozen, waarop het twee turbo's aan het thermische luik van de hybride aandrijflijn heeft toegevoegd, dan heeft de fabrikant uit Sant'Agata Bolognese zijn motor binnenshuis ontwikkeld. Een primeur trouwens voor de racetak van het merk, Lamborghini Squadra Corse.
De Lambo-motor wordt een V8 in 90 graden met dubbele turbo, die wordt gecombineerd met een door Bosch en Williams Advanced Technologies geleverde elektrische module, voor een gecombineerd vermogen van 500 kW (681 pk). Deze achtcilinder vormt mogelijks de basis voor de hybride aandrijving in de opvolger van de Huracan.
Wereldwijd offensief
Verdere informatie over de racer van het merk met de snoevende stier op zijn wapenschild blijft schaars. We weten wel dat hij 5.100 mm lang en 2.000 mm breed wordt, met een wielbasis die is opgerekt tot 3.148 mm. Visueel doet de lichtsignatuur denken aan enkele van de exclusieve concept cars en hypercars die Lamborghini de afgelopen jaren heeft gepresenteerd, met name de Sian of de 2018 V12 Vision GT.
Twee exemplaren van de LMDh worden ingeschreven in IMSA en twee in WEC. De identiteit van het team dat verantwoordelijk is, zal Lamborghini naar verwachting in de komende weken bekendmaken. Wel zijn er al twee officiële rijders voor het programma bevestigd: Mirko Bortolotti en Andrea Caldarelli, die tot dusver de door de fabriek ondersteunde Huracan GT3's in diverse wedstrijden besturen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!