Het was vooraf verwacht en door “neutrale” toeschouwers ook gevreesd, de editie 2022 van de bekende Franse etmaalrace werd van start tot finish gedomineerd door de twee hybride GR010’s van het Japanse team. De twee Glickenhaus 007 LMH-auto’s en de Alpine A480 gaven nooit de indruk de Toyota's te kunnen bedreigen, die mochten het dus onder elkaar uitvechten voor de overwinning.
Vierde keer voor Buemi
Tot iets voor 8 uur leek die voor de nummer 7 te zijn, tot José Maria Lopez er door een elektronisch probleem even mee stilviel langs de piste. De Argentijnse piloot wist de auto daarop toch nog in de pits te krijgen, maar het tijdverlies liet de nummer 8 toe de leiding te nemen en die ook tot het einde van de race te behouden. Voor Sébastien Buemi werd het al de vierde zege, voor Brendon Hartley de derde en voor hun Japanse ploegmaat Ryo Hirakawa de eerste.
Glickenhaus, vorig jaar al goed voor de vierde en vijfde plaats, deed het in 2022 nog net iets beter. De nummer 709 van Ryan Briscoe, Richard Westbrook en Franck Mailleux werd dus derde, voor de 708 van Olivier Pla, Romain Dumas en Luis-Felipe Derani. Die had zaterdagavond verschillende ronden verloren, na een crash en behoorlijk wat te herstellen schade.
Calvarietocht voor Alpine
Voor Alpine, vorig jaar derde in Frankrijk, werd de editie 2022 een calvarietocht. De na de Hyperpole van donderdagavond, waar hij verrassend dicht achter de Toyota’s was geëindigd, al door een nog aangepaste Balance of Performance 'afgestrafte' auto, werd in de race door diverse problemen ver teruggeslagen en eindigde op 19 ronden van de winnende Toyota.
In de LM P2-klasse was de tegenslag er vooral voor het vorig jaar zo sterk gedebuteerde WRT, het Belgische team kwam door verschillende incidenten met geen enkele van zijn drie auto’s in aanmerking voor de categoriezege. Die was voor het Engelse Jota-team met het pilotentrio Da Costa-Stevens-Gonzalez.
Zonder Corvettes
In GTE Pro verloor torenhoog favoriet Chevrolet op zondagmorgen zijn beide Corvettes, de toen leidende 64 werd zelfs van de baan gereden door een snellere LM P2-auto die de Amerikaanse sportwagen bij het passeren blijkbaar te laat opmerkte. De overwinning ging dan ook enigszins verrassend naar de Porsche 911 RSR van het fabriekstrio Makowiecki-Lietz-Bruni, de wagen van onder meer Laurens Vanthoor moest omwille van een lekke band genoegen nemen met de vierde stek. Le Mans 2022 was de laatste editie met GTE Pro-auto’s. De GT-categorie wordt in 2023 seizoen alleen met zogeheten Am’s gereden, een jaar later worden ze opgevolgd door GT3’s.
In die Am-categorie was de zege voor de TF-Sport-Aston Martin van het trio Keating-Chaves-Sorensen, die wisten de talrijke Porsches achter zich te houden. De Belgische Sarah Bovy werd met haar enkel door dames gereden Ferrari 488 zevende, twee plaatsen achter de Porsche van (onder meer) landgenoot Jan Heylen. Er finishten maar liefst 53 van de 62 aan de start verschenen auto’s, een record. Er was ook maar één tussenkomst van de safety car nodig.
Beter in 2023
Het voor het eerst sinds het begin van corona weer heel talrijk opgekomen publiek liet het zich misschien niet aan het hart komen, maar vooral voor de eindzege was Le Mans 2022 hoe dan ook een behoorlijke saaie editie. Volgend jaar, wanneer de 100ste verjaardag van de wedstrijd wordt gevierd, komt er quasi zeker beterschap. Dan gaan onder meer Cadillac, Ferrari, Peugeot en Porsche de strijd aan met Toyota. Een jaar later willen ook Alpine, Lamborghini en misschien zelfs BMW meespelen voor de overwinning.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!