Deze donderdag 13 juli 2023 wordt een mijlpaal in de geschiedenis van Lamborghini Squadra Corse. Tot nu toe heeft de sportafdeling van Lamborghini zich beperkt tot het prepareren, verkopen en ondersteunen van GT-raceauto's voor haar klanten, zowel in de Lamborghini Super Trofeo monomerkencup als in de verschillende GT3-kampioenschappen waaraan de Lamborghini Huracan GT3 deelneemt.
Dat verandert met de Lamborghini SC63, een LMDh-prototype dat zal deelnemen in de categorieën Hypercar/GTP van respectievelijk het FIA WEC World Endurance Championship en het IMSA American Endurance Championship. Een primeur die perfect past in de elektrificatiestrategie van het merk, Cor Tauri genaamd.
Hybridisering en marketing
Lamborghini's beslissing om de strijd aan te gaan met Acura, Alpine, BMW, Cadillac, Glickenhaus, Ferrari, Peugeot, Porsche, Toyota en Vanwall op de meest prestigieuze circuits ter wereld en in Noord-Amerika, werd uitsluitend genomen ter ondersteuning van de Cor Tauri-strategie, die zijn tweede fase ingaat met de lancering van een nieuwe generatie hybride sportauto's, waarvan de Lamborghini Revuelto het eerste 'normale' model is met zijn V12 gecombineerd met drie elektromotoren.
Meedoen aan enduranceraces op het hoogste niveau met een hybride auto was dan ook niet meer dan logisch. Maar, zoals Stefan Winkelmann, CEO van Lamborghini, uitlegt: “We zijn nog steeds een kleine constructeur en we moesten ervoor zorgen dat de kosten werden geoptimaliseerd en binnen redelijke grenzen bleven. Daarom was de LMDh de voor de hand liggende keuze.”
Geen Porsche 963-kloon
In tegenstelling tot grote rivaal Ferrari, dat onlangs de 24 Uur van Le Mans won met de 499 P, heeft Lamborghini gekozen voor het LMDh-reglement, net als bijvoorbeeld Porsche met de 963. Maar er is geen sprake van synergie binnen de Volkswagen-groep. Terwijl Porsche voor Multimatic heeft gekozen als partner, zal Lamborghini de eerste constructeur zijn die een chassis gebruikt dat door Ligier is ontwikkeld.
“Het is duidelijk dat deze keuze ons in staat heeft gesteld om de ontwikkeling van het Ligier-chassis te koppelen aan onze behoeften en wensen wat betreft onze keuzes voor de motor, aerodynamica en elektronische architectuur”, legt Winkelmann uit. “Hierdoor konden we ook de keuze voor pushrod-ophanging aan de voorkant opleggen en de gewichtsverdeling bepalen die we wilden”, voegt hij eraan toe.
Voor de motor koos Lamborghini voor een zelf ontwikkelde biturbo-V8 van 3,8 liter. De motor heeft een 'koude V'-configuratie, wat betekent dat de turbo's buiten de V zijn gemonteerd voor een optimale koeling en gemakkelijk ingrijpen in geval van problemen of onderhoud. Het elektrische gedeelte van de aandrijflijn is gestandaardiseerd en wordt geleverd door Williams Advanced Engineering, Bosch en XTrac, net als de andere hDM's die zijn ingeschreven door Acura, Alpine, BMW, Cadillac en Porsche.
WEC én IMSA
Een van de doelstellingen van de categorie Hypercars is om auto's aan te bieden die door hun styling duidelijk geïdentificeerd kunnen worden met het merk en zijn productiemodellen. In dat opzicht is de SC63 onmiddellijk herkenbaar als een Lamborghini. De scherpe lijnen, de gewelfde voorkant en de Y-vormige lichtsignatuur aan de voor- en achterkant laten geen twijfel bestaan over de afkomst van de LMDh, ook al doet de haaienvin denken aan Porsche en Ferrari.
Terwijl Lamborghini Squadra Corsa een beroep zal doen op het team Iron Lynx – gesteund door Prema Motorsport – om zijn SC63's in te zetten in het FIA WEC en IMSA, zal de constructeur uit Sant'Agata Bolognese een voorzichtige start maken met slechts één auto in elk kampioenschap. “Voor Le Mans hebben we nog niet besloten hoeveel auto's er op de grid zullen verschijnen”, aldus Winkelmann.
Er zijn ook nog geen plannen om de Lamborghini SC63 aan klantenteams aan te bieden. Lamborghini houdt echter wel de mogelijkheid open om de SC63 aan verzamelaars te verkopen. Voorlopig zijn slechts vier van de zes coureurs bekend: voormalig F1-coureurs Romain Grosjean en Daniil Kvyat en twee 'in-house' GT-coureurs, Mirko Bortolotti en Andrea Caldarelli.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!