Het concept
De zevende generatie van de Ford Fiesta komt weer met een langverwachte sportieve versie, de ST. Hij werd onthuld op het salon van Genève van 2017 en we hebben er dus meer dan een jaar op moeten wachten. Maar nu is hij er eindelijk, met een paar belangrijke aanpassingen. In de eerste plaats een nieuwe motor, die een cilinder verliest.
Wat er verandert
Het grootste nieuws zit hem dus in de overstap naar een 1.5-turbodriecilinder van 200 pk en 290 Nm die bovendien zelfs nog kan inzetten op cilinderuitschakeling (zodat hij een tweecilinder wordt) ten voordele van een lager brandstofverbruik. Zijn gedaanteverwisseling zou goed zijn voor een energiebesparing van 20 procent in vergelijking met de vorige 1.6-viercilinder. Een andere belangrijke vernieuwing: de integratie van een Quaife-sperdifferentieel in de vooras als optie. Daarnaast is een ‘Torque Vectoring’ (met behulp van selectieve remingrepen) altijd standaard. De technische fiche oogt dus aantrekkelijk, al maakt Ford er geen geheim van dat alle extra technologie de auto 40 kilo zwaarder heeft gemaakt. Dat heeft echter geen negatieve gevolgen voor de prestaties, die nog zouden zijn verbeterd, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,5 seconden (6,7 seconden voordien). Ook het interieur is trouwens vernieuwd, zowel op technologisch als op ergonomisch vlak.
Hoe hij rijdt
Wees gerust: de driecilinder stelt niet teleur. Hij geeft weliswaar geen brutale en dus fenomenale duw in de rug, maar de motor is levendig en klimt gretig in de toeren. Zijn ontplooiing wordt bij 6.000 o/m afgeblokt door de toerenbegrenzer, maar tussen 4.000 en 6.000 o/m biedt hij puur geluk, en vooral een lange adem en vrijgevigheid die hem van bocht naar bocht laten springen. De ophanging met selectieve schokdempers garandeert trouwens een uitstekend comfortpeil terwijl het koetswerk erg efficiënt onder controle wordt gehouden. Specifiek voor de Fiesta is dat de achtertrein speels en gemakkelijk beweeglijk blijft eens de rijhulpsystemen zijn uitgeschakeld. Hij reageert voorspelbaar en geeft de bestuurder het vertrouwen om het beste te halen uit dit prachtige en tot in de puntjes geijkte onderstel.
Budget & uitrusting
Voor 23.000 euro als driedeurs is de Fiesta ST 2.000 euro duurder dan het model uit 2013. Maar je krijgt wel waar voor je geld. Voor 3.000 euro meer vervolledigt het uitrustingsniveau Ultimate het aanbod met, onder meer, navigatie, automatische airco en een audio-installatie van Bang&Olufsen. Het sperdifferentieel van Quaife zit in het 950 euro dure ST Performance-pack en lijkt ons onmisbaar.
Concurrenten
Op de markt van de kleine GTI’s is er veel concurrentie. Zo kwam er recent nog de Polo GTI met eveneens 200 pk. Die laatste is echter duurder en gekoppeld aan een gerobotiseerde bak, zodat hij voor een andere aanpak kiest. In dezelfde categorie zien we verder de Abarth 595 Competizione met 180 pk, de Peugeot 208 GTI en de Renault Clio RS.
Ons verdict
Deze Fiesta ST blijft een van de meest speelse sportievelingen op de markt. Natuurlijk is hij meer technologisch geworden en heeft hij misschien een klein beetje van zijn karakter verloren, maar rijplezier blijft desondanks zijn sterkste punt. Het verhaal gaat dus verder met hetzelfde enthousiasme.
- Rijplezier
- Spontaan chassis
- Performante en meer spaarzame motor
- Minder wilde motor
- Hogere prijs
- Sperdifferentieel als optie
In dit artikel : Ford, Ford Fiesta
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!