Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lexus RC-F Track Edition: Ninjaregime

Geschreven door David Leclercq op

Lexus gaf de RC F een update en leidde er tegelijk een nieuwe versie van af. Die heet Track Eiditon en heeft alles in huis om rivalen als de BMW M4 Competition Pack of CS en de Mercedes-AMG C 63 te verrassen.

Het concept

Doorheen zijn dertigjarige bestaan is Lexus erin geslaagd een mooie reputatie uit te bouwen als luxemerk van Toyota. Het succes is weliswaar meer uitgesproken op bepaalde continenten dan op andere, maar de cijfers gaan er constant op vooruit. Bovendien is de Japanse constructeur er ook in geslaagd de drie grote Duitse premiumconstructeurs op hun favoriete speelterrein te beconcurreren: dat van de sportieve krachtpatsers. Zo is de in 2006 gelanceerde F-badge al snel voor een echt alternatief gaan staan. Om te beginnen met de briljante IS F (2008), gevolgd door de fabelachtige coupé LFA (V10 van 560 pk in 2009 en met het Nürburgring Pack in 2011) en vervolgens de GS F (2015). De coupé RC F kwam er in 2016, met als lastige taak de BMW M4 en de Mercedes-AMG C-Klasse concurrentie aan te doen. En net om in die categorie, waarin het belangrijk is je rivalen te overtroeven, introduceert Lexus nu de facelift van die RC F, en maakt het van de gelegenheid gebruik om een radicalere Track Edition-versie aan het aanbod toe te voegen.

Wat er verandert

Vooraleer we het over die fameuze RC F Track Edition hebben, overlopen we even de verbeteringen die werden aangebracht aan de ‘gewone’ versie. De Japanse constructeur durft zichzelf duidelijk in vraag te stellen en nam alle kritiek ter harte die geuit werd aan het adres van de oorspronkelijke RC F. Te beginnen bij het gewicht, waarvoor uiteenlopende maatregelen werden genomen. Allemaal samen goed voor een gewichtsbesparing 25 kilo, wat weinig is, want het totale gewicht bedraagt nog altijd 1.770 kilo. Maar goed, de intentie was er.

De V8 van vijf liter werd ongewijzigd overgenomen van de vorige generatie. Of toch bijna. Want om zijn 477 pk (bij 7.100 o/m) en zijn 520 Nm (bij 4.800 o/m) beter te benutten hebben de motoringenieurs zijn respons bij lage toeren verbeterd door middel van een hertekende luchtfilterbehuizing waarin de luchtstroom wordt gestabiliseerd door kleine ingrepen. Ook de elektronische sturing werd herzien, met name die voor de gasklep, met het oog op een meer lineaire werking. De achttrapsautomaat werd eveneens bedacht met een aangepaste software, terwijl ook de brugverhouding werd ingekort (3,13 in plaats van 2,97:1). Allemaal met de bedoeling de respons en de prestaties te verbeteren. Bovendien kreeg het model een nieuwe launch control en werd de blokkeringsgraad van het sperdifferentieel achteraan verhoogd. Het actieve differentieel TVD is nog altijd als optie verkrijgbaar.

Lexus wilde echter nog een stapje verder gaan met de ontwikkeling van de RC F, door er een versie van af te leiden die Track Edition werd gedoopt. Het opzet? Trackdayliefhebbers verleiden en de link leggen met de competitie (RC F GT3), en tegelijk positie te nemen tegen de concurrentie, in het bijzonder de BMW M4 Competition Pack of CS. Alleen hebben de ingenieurs hier niet getracht er nog een schepje bovenop te doen qua vermogen, maar hebben ze het gewicht met nog eens 55 kilo naar beneden gebracht (tot 1.715 kilo).

Daarnaast is de stroomlijn verbeterd door middel van specifieke openingen in de voorbumper die de koeling optimaliseren en het lifteffect tegengaan, terwijl de stroomlijncoëfficiënt kon worden verbeterd door ‘eendenbekken’ toe te voegen aan de uiteinden van de onderste lip van carbon. Achteraan genereert de vaste spoiler van carbon meer neerwaartse druk, wat de stabiliteit bij hoge snelheid én de grip in bochten ten goede komt.

Hoe hij rijdt

Voor onze test met de RC F Track Edition wacht ons een half circuit, dat van Palm Springs (Thermal Track), in het midden van de Californische woestijn. Het tracé is vrij technisch, maar ook traag, op de twee rechte lijnen na tussen de verschillende haarspeldbochten. Op de motor valt niets af te dingen: de V8 heeft genoeg volume en een lange adem, en reageert goed, terwijl hij het interieur vult met zijn doffe uitlaatklank, die wellicht dankzij de titanium uitlaat nog indrukwekkender is. De spatels aan het stuur reageren daarentegen niet altijd gepast op de input van de bestuurder, terwijl de sturing nog wat traag blijkt tijdens het schakelen, althans toch bij circuitgebruik.

In de eerste bochten worden we al snel de verbeteringen gewaar, en dan met name de gewichtsbesparing. De RC F Track Edition heeft minder last van inertie bij lastwissels en de voortrein valt minder snel ten prooi aan onderstuur dan die van de ‘gewone’ RC F, die we in bij dezelfde gelegenheid aan de tand konden voelen. Het verschil is groot, ook qua ophanging – die van de klassieke versie is te slap, wat een hele resem ongecontroleerde bewegingen oplevert. De trackdayversie is meer op zijn gemak, efficiënter en stabieler. Hetzelfde geldt voor de remmen, die onverwoestbaar zijn met de koolstofkeramische schijven, terwijl de traditionele exemplaren van staal al snel om genade roepen.

Een mooie evolutie dus, maar de perfectie is nog niet bereikt. Tegenover een rivaal als de BMW M4 Competition Package schiet de RC F Track Edition nog tekort op het vlak van koetswerkondersteuning om echt prat te kunnen gaan op een radicaal karakter. Hij mist ook levendigheid, want hij is te onderstuurd bij het aansnijden van de bocht. En de auto al remmend ‘zetten’ lukt niet, want de achtertrein blijft vastgekleefd aan het asfalt.

Budget

De prijzen van de nieuwe RC F moet je bij de dealer opvragen: 80.000 euro voor de normale RC F (dat was tot voor kort 92.000 euro), en maar liefst 120.000 euro voor de Track Edition. Dat is even duur als wijlen de BMW M4 CS... Het is ook evenveel als wat je betaalt voor een nieuwe Porsche 911 Carrera S met 450 pk, die op een circuit minstens even goed voor de dag komt. Al is de Lexus wel in het voordeel ten opzichte van de Porsche als je ook zijn rijkelijke standaarduitrusting in rekening brengt.

Ons verdict

De facelift van de RC F doet deze krachtpatser op heel wat vlakken vooruitgang boeken, terwijl de nieuwe Track Edition hem radicaler, uitbundiger en meer circuitgericht maakt. De meest doorwinterde trackdayliefhebbers zullen hem echter nog wat licht vinden uitvallen tegenover een BMW M4 Competition of CS, en dat is ook zo. maar deze Track Edition is een soort evenwicht tussen de spontaneïteit van de BMW en de al snel vermoeiende exuberantie van een AMG C 63. Eerder dan ten oorlog te trekken doet de Japanner dienst als compromis. Wat ten opzichte van een publiek dat geen zin heeft om zichzelf schrik aan te jaren, een perfect verdedigbaar standpunt is.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars