Bij elke nieuwe Mini is er diezelfde nostalgische reflex, waarbij de verwijzing valt naar het charmante en minimalistische origineel uit de jaren zestig, met zijn piepkleine formaat en pluimgewicht. Maar in het geval van de Countryman doet die weemoed eigenlijk niet ter zake, want door alle hedendaagse economische en elektrische verplichtingen is deze SUV onderhuids meer en meer een BMW.
Koetswerk en afmetingen Mini Countryman SE
De Countryman wordt meteen de grootste Mini ooit: hij is 4,44 meter lang, 1,84 meter breed en 1,65 meter hoog. De wielbasis groeit naar 2,69 meter, evenveel als de BMW X1 en X2 waarmee hij zijn platform deelt. Aan de buitenkant is de nieuwe elektrische Countryman gladder en dus beter gestroomlijnd… maar daardoor ook wat minder karaktervol.
Zijn volledig gesloten neus is helemaal strakgetrokken, en bovendien is deze generatie enkele van de leuke details van zijn voorganger kwijtgespeeld, zoals de verchroomde deurgrepen, die vervangen werden door verzonken exemplaren. Het leverde wel wat op, want de aerodynamica vaart er wel bij: de Cx-waarde daalde van 0,31 voor de vorige Countryman naar een uitstekende 0,26 nu. De nieuwe achterpartij (met personaliseerbare ledlichtblokken) oogt massiever dan vroeger, maar wel sympathiek.
Interieur en koffer Mini Countryman SE
De grotere afmetingen van deze SUV zetten zijn praktische en gezinsgerichte capaciteiten meer dan ooit in de verf. Achterin is de bank over 13 centimeter verschuifbaar, zodat je een riante beenruimte kunt creëren – ten koste van het laadvolume dan wel. Dat bedraagt met de achterbank maximaal naar voren geschoven 450 liter, en 1.450 liter met de achterbank neergeklapt. Laadkabels passen in een vak onder de vloer. Voorin is het goed toeven, met een rijhouding die zeker niet te hoog is – ze leek ons zelfs lager dan in de X2 die we in ditzelfde nummer testen.
Het dashboard ziet er bovendien erg geslaagd uit, met zijn bijzondere vormen en gewaagde stijl. Met centraal het nieuwe OLED-scherm, dat rond en plat is – alsof er een 33-toerenplaat tegen het dashboard plakt. In elke andere auto zouden we gewagen van een gadget, maar bij een Mini past het perfect. Met zijn vele weergavemogelijkheden, de ene nog kleurrijker dan de andere, zullen liefhebbers van digitale spielereien er hun hartje aan kunnen ophalen
Specificaties en prestaties Mini Countryman SE
Onderhuids neemt de elektrische Countryman gewoon de aandrijving over van de BMW iX1 en iX2. Ook hij is er dus in twee versies: als voorwieltrekker met één motor en 204 pk, en de hier geteste All4 met twee motoren, vierwielaandrijving en in totaal 313 pk - gedurende een piek van 10 seconden, het continuvermogen bedraagt 272 pk.
Deze elektro-SUV spurt in amper 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u, hetzij maar een fractie minder snel dan de nieuwe Countryman JCW All4 op benzine (5,4 seconden). Even doortrappen en je zit zo aan de (begrensde) topsnelheid van 180 km/u.
Batterij, rijbereik en laadkenmerken Mini Countryman SE
De batterij heeft telkens een nettocapaciteit van 64,6 kWh, en kan standaard driefasig worden opgeladen met 11 kW (22 kW als optie). Aan een gelijkstroomsnellader bedraagt het maximumvermogen 130 kW. Met een geclaimd WLTP-rijbereik van 432 kilometer komt de elektrische Countryman alvast een heel stuk verder dan de Cooper SE.
Mini belooft een normverbruik van 16,8 tot 18,5 kWh/100 km. En in de praktijk kan deze compacte SUV ook écht zuinig zijn… op voorwaarde tenminste dat je kunt weerstaan aan de lokroep van zijn 313 paarden.
Rijgedrag Mini Countryman SE
Het ontbreekt de SE All4 nooit aan reactievermogen, maar je zoekt hier tevergeefs naar het kartgevoel dat moderne Mini’s nog altijd wordt toegedicht. De sensaties achter het stuur doen eerder denken aan de klinische efficiëntie van de X1 en X2. Geen toeval natuurlijk, aangezien de Mini met die BMW’s zijn onderstel deelt – waarbij de M Motorsport-afdeling trouwens een vinger in de pap had.
Het resultaat is dat deze SUV zich zonder morren met hoge snelheden door de bocht laat jagen. Al kan hij zijn hoge gewicht van meer dan 2 ton uiteindelijk nooit helemaal verbergen. Natuurlijk leent de Countryman SE All4 zich net zo goed voor een rustig ritje in alle zachtheid – stilte is het nieuwe chic. Maar als het vooruit mag gaan, gaat het ook stevig vooruit.
Prijzen Mini Countryman SE
Eveneens stevig zijn de prijzen die Mini voor deze elektrische Countryman hanteert: voor de vierwielaangedreven SE All4 beginnen die bij 52.250 euro, oftewel 6.000 euro meer dan de voorwielaangedreven Countryman E. Allicht wordt die laatste dan ook de populairdere keuze onder een fleetpubliek, waar deze elektrische Countryman een mooie toekomst lijkt te wachten.
Verdict Mini Countryman SE
Of de grote Mini Countryman nog altijd ‘fun’ is? Qua aankleding en insteek is het antwoord volmondig ‘ja’. De Mini-identiteit spreekt nog altijd uit zijn sympathieke design en zijn atypische vormen en kleuren, waarmee deze Countryman nog altijd anders is dan de rest. Rijden doet hij dan weer als een BMW iX1, maar dat mag in dit geval als een compliment worden beschouwd.
In elk geval is dit de eerste écht veelzijdige elektrische Mini, dankzij een rijbereik dat ook in werkelijkheid 300 kilometer overstijgt. Overigens, voor wie wel de fiscale voordelen van zo’n elektrische Mini wil, maar zijn SUV toch liever wat compacter heeft: weet dat binnenkort nog een kleinere Aceman volgt…
Verwante testen
28-02-2024
11
21-02-2024
Eerste tests
Review John Cooper Works Countryman All4 (2024): Fashion victim?
De nieuwe Mini Countryman werd groter en modieuzer, maar ook praktischer en gezinsvriendelijker. AutoGids doet de test met de...
9
20-04-2023
Detailtests
BMW iX1 xDrive30 (2023) - in detail
In het kielzog van de X1 lanceert BMW nu ook diens zuiver elektrische afgeleide: de iX1 is een relatief...
28
In dit artikel : MINI, MINI Countryman
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!