Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Abarth 600e (2025) – de 280 pk sterke Scorpionissima getest

Geschreven door Klaas Janssens op

De elektrische Fiat 600e is er nu ook als sportieve Abarth. AutoGids doet de test met de 280 pk sterke Scorpionissima.

48.990 €

"Het is de krachtigste Abarth die we ooit bouwden", klinkt het tijdens de officiële, op het testcircuit van Balocco georganiseerde voorstelling van de nieuwe 600e. De Turismo is 240 pk sterk, de door ons geteste Scorpionissima verzamelt zelfs 280 paarden. Dat komt in de buurt van echte hot hatches zoals de Honda Civic Type R en de Volkswagen Golf GTI. Maar met een rijklaar gewicht van bijna 1,8 ton is deze 600e ook het zwaarste model dat het Italiaanse submerk van Fiat ooit op de straat zette.

Maar dat mag geen probleem zijn, aldus de productverantwoordelijken achter de Abarth 600e. Want dankzij de professionele hulp van Stellantis Motorsport hebben ze deze bijna 4,2 meter lange cross-over getransformeerd in een ouderwets scheurijzer. Voor de ontwikkeling hebben ze de geijkte procedures gevolgd, gaande van het aerodynamisch geoptimaliseerde koetswerk en de verlaagde ophanging met grotere wielen en sterkere remmen tot de verstevigde koetswerkstructuur en de hulp van een Torsen-sperdifferentieel tussen de aangedreven voorwielen.

Maar zoek niet naar vier knetterende uitlaatpijpjes, want de krachtigste Abarth die ze ooit bouwden is elektrisch. 

Koetswerk en interieur Abarth 600e

Ze hebben hun best gedaan, met koetswerkmodificaties die refereren aan modellen uit het verleden. Zoals bijvoorbeeld de zogenoemde cassettone-voorzijde, een knipoog naar de vierkante voorzijde van de Abarth 850 TC waarmee begin de jaren 60 gekoerst werd. Of zoals de geblokte achterspoiler, die hint naar de motorkap die Carlo Abarth destijds openende om het aandrijfgeheel te koelen, maar die als leuk bij-effect had dat er extra druk en dus grip op de achterwielen kwam te liggen.

Review Abarth 600e

De 20-duimsvelgen doen de Abarth 600e een stuk compacter ogen dan hij eigenlijk is, maar zorgt wel voor een potige pose. Zeker als je de basiskleuren wit en zwart ruilt voor Acid Green of het Hypnotic Purple van onze testwagen. Die paarse laktint contrasteert mooi met de fluorescente schorpioenen op het koetswerk en de velgen. Het interieur wordt opgefleurd door een knap sportstuur en nog knappere sporstoelen van Sabelt-makelij, maar de elders gebruikte materialen kunnen de bescheiden afkomst van deze 600e niet verhullen. 

Specs en prestaties Abarth 600e

De Abarth 600e krijgt twee varianten: de Turismo houdt het bij een 240 pk en 345 Nm sterke elektromotor op de vooras, de door ons aan de tand gevoelde Scorpionissima verzamelt een systeemvermogen van 280 pk. Die extra power zorgt ervoor dat de sprint van 0 naar 100 km/u wat minder tijd vraagt: de Turismo klaart de klus in 6,2 seconden, terwijl de Scorpionissima het bij 5,9 seconden houdt. De topsnelheid is voor beide versies beperkt tot 200 km/u.

Review Abarth 600e

Batterijen, laden en rijbereik Abarth 600e

Het elektrische aandrijfgeheel van de Abarth 600e maakt gebruik van een accupakket met een capaciteit van 54 kWh (waarvan 51 kWh bruikbaar). Deze batterijen kan je DC-snelladen aan maximum 100 kW, zodat je toch op een halfuurtje moet rekenen om de capaciteit naar 80% te brengen. Het WLTP-rijbereik van de Turismo bedraagt 322 en dat van de Scorpionissima 321 kilometer, tenzij je voor de Eco-banden verkiest (dan spreken we over 334 kilometer).

Review Abarth 600e

Onderstel en rijgedrag Abarth 600e

De transformatie van Fiat naar Abarth 600e impliceert een heleboel aanpassingen. Bovenop de verbeterde koetswerkrigiditeit en de krachtigere elektromotor (met een speciale koelingstrategie die vergelijkbaar zou zijn met die van de Formule E-racers) krijgt de sportieve cross-over een dynamische onderstelset-up die het chassis 35 millimeter lager legt. De met Michelin-rubber omgorde 20-duimers vullen zich met grotere Alcon-remmen (vooraan met een diameter van liefst 380 millimeter).

Review Abarth 600e

De stuurinrichting van de Abarth 600e krijgt een directere afstelling en het rempedaal voelt wat mechanischer aan, toch ontbreekt de feedback om deze jongen mooi en netjes in de remmen. Maar die wat afstandelijke communicatie tussen mens en machine wordt ruimschoots gecompenseerd door het mechanische Torsen-differentieel dat tussen de aangedreven voorwielen ligt. Het trekt doe voorwielen agressief naar de binnekant van de bocht, waardoor de achteras progressief gaat uitbreken en je de bochten driftend aan elkaar gaat rijgen. Toch als je de Track-rijmodus selecteert.

Review Abarth 600e

Hoewel hij zijn gewicht niet kan verstoppen en het sperdifferentieel de nodige spierkracht vraagt om de abrupt vrijkomende elektropower te beteugelen, trekt de Abarth 600e aardig zijn streng op het afgesloten omloop zoals het testcircuit van Balocco. Op de openbare weg voelt hij nog een stukje sneller aan, vooral tijdens de eerste meters maakt de acceleratie indruk. De strakke maar bekwame demping zorgt voor een gezond wegcontact, al verkiest deze Abarth een vlakke ondergrond duidelijk boven een pokdalig wegdek.

Prijs Abarth 600e

Als Turismo verandert de Abarth 600e van eigenaar vanaf 44.900 euro, de Scorpionissima verlaat de showroom voor 48.900 euro. Dat prijsverschil wordt slechts deels verklaard door het extra motorvermogen van de topversie, in die extra 4.000 euro zitten ook zaken zoals de gekleurde remklauwen, de Sabelt-sportstoelen en de aluminium pedalen vervat. En de Sound Generator, die een digitale interpretatie geeft van hoe een echte uitlaatlijn zou kunnen klinken. Het werkte ons vooral op de zenuwen, gelukkig kan je het helemaal uitschakelen.

Review Abarth 600e

En zo belanden we alsnog bij het grote probleem van deze Abarth. Jawel, elektrische auto's zijn de (al dan niet gedwongen) toekomst en beschikken over een gigantisch prestatiepotentieel. Maar het is een publiek geheim dat elektrische sportievelingen het moeilijk hebben om een publiek te vinden. De Hyundai Ioniq 5 N is een indrukwekkende machine, maar ga je daar een BMW M3 Touring voor laten staan? En heb je niet liever een VW Golf GTI dan een ID.3 GTX?

Verdict Abarth 600e

De Abarth 600e maakt geen geluid (tenzij je die ergerlijke Sound Generator zou activeren) en is eigenlijk te groot om als een elektrisch aangedreven hot-hatchalternatief door te gaan. En toch serveert hij vergelijkbare sensaties, want zijn moderne manier van voortbewegen gaat hand in hand met klassiek stuurplezier.

Je moet wat zoeken naar tractie en spelen met de eigenzinnige natuur van het Torsen-differentieel, maar daarvoor krijg je wel een wilde, desgewenst in rubberdampen gehulde rit voor in de plaats. En dat is toch een pak van ons liefhebbershart, nietwaar? De Abarth 600e is verre van perfect, maar veel leuker dan je denkt.

 

 

 

Verwante testen

In dit artikel : Abarth, Abarth 600

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker