- Score redactie /20
Toen Opel nog onder de vleugels van General Motors actief was, was de Duitse autobouwer verlieslatend. Nu het merk opgenomen werd in de Stellantis-groep, is dat niet langer het geval, terwijl de Astra tegelijk kan beschikken over de nieuwste en meest gevarieerde uitrusting. De Electric is er in twee versies: als Edition (vanaf 39.990 euro) en als GS (vanaf 43.700 euro).
De topversie voegt aan de zo al behoorlijke standaarduitrusting van de Edition nog de 360-gradencamera toe, een dak in contrasterende kleur, het GS Exterior Pack (dat een sportieve voorbumper omvat en een High Gloss Black-afwerking voor de bumpers, het Opel Vizor, het merklogo en de modelnaam), de Active Drive Assist Plus en de Pure Panel Pro Multimedia (waarbij de twee schermen van 10 duim onder één glas zitten). Verder heeft de GS ook nog recht op een zelfdimmende achteruitkijkspiegel, een handsfree instapsysteem, verwarmbare voorstoelen, een airco met twee temperatuurzones, sportpedalen van aluminium en verdonkerde achterste ruiten.
Interessantste opties
De interessantste opties zitten gebundeld in twee pakketten. Het Tech Pack Pro (1.300 euro) koppelt het IntelliDrive 1.0 (dodehoekcontrole, rijstrookassistent, waarschuwing voor achteropkomend verkeer) aan een inductielader voor je smartphone en, vooral, de IntelliLux Pixel Matrix Led-koplampen. Daarnaast is er het Infotainment Pack Pro van 2.750 euro, dat het head-updisplay omvat, samen met een verwarmbare voorruit, het IntelliDrive 2.0 (met alle functies van het IntelliDrive 1.0 plus daarbovenop semi-autonome rijstrookwissels, snelheidsaanpassing in de bochten en de automatische ISA-snelheidsregeling) en geconnecteerde navigatie met over-the-airupdates.
Bij de klassieke concurrenten moet je in eerste instantie natuurlijk denken aan het Peugeot-neefje van deze Astra Electric, de E-308 (vanaf 43.550 euro), maar ook aan de Renault Mégane E-Tech Electric (vanaf 43.350 euro voor de versie met 130 pk-motor en 60 kWh-batterij) en de Volkswagen ID.3 (vanaf 45.485 euro, batterij van 58 kWh, maar wel 204 pk sterk). De vergelijking met een MG 4 is echter pijnlijker, want die Chinees is er al vanaf 32.285 euro voor de versie met 170 pk en 51 kWh-batterij.
Verbruik en rijbereik
Rest ons nog één belangrijk onderwerp aan te snijden: het verbruik. Op dat vlak doet de Astra het niet slecht, zonder uitzonderlijk zuinig te zijn. Na 700 kilometer te hebben gereden (waarvan zowat 60 procent snelwegkilometers) kwamen wij uit op een algemeen gemiddelde van 17,2 kWh/100 km. In de stad konden we dat terugbrengen naar een schappelijke 14,3 kWh/100 km. Met als kanttekening dat de buitentemperatuur de hele week lang aan de lage kant lag.
Al bij al betekent dat dat je mag uitgaan van een reële actieradius van 300 à 325 kilometer… maar als je op de snelweg tussen twee laadstops telkens de batterij leegrijdt van 80 naar 10 procent, dan betekent dat je toch om de 200 kilometer zult moeten halthouden. Dat is (te) weinig, toch als je ook de matige oplaadtijden in rekening brengt.
Geteste versie
Opel Astra 5d BEV Long Range 54kWh GS | |
Verbruik gemengd | NB |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
0 tot 100 km/u | 0,00 sec. |
1000m vanuit stilstand | NB |
Kostprijs per km | 0,40 € |
VAA per maand | NB |
- Score eigenaars /20
- De 134 beoordelingen lezen over de Opel Astra 5d
Verwante testen
In dit artikel : Opel, Opel Astra
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!