Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2023 Opel Astra Electric (54 kWh / GS)

Geschreven door Frédéric Kevers op

De Opel Astra krijgt er een elektrische variant bij, die zich niet te buitengaat aan buitensporige vermogens of gigantische batterijpakketten, maar – in theorie alvast – wel de psychologische drempel van 400 kilometer rijbereik weet te overschrijden.

42.100 €
  • Score redactie /20

Vanaf de bestuurdersstoel is er geen verschil tussen een Astra met verbrandingsmotor en deze Electric-variant. Ook hier kijk je dus uit op wat Opel zijn ‘Pure Panel’ gedoopt. Dit reusachtige scherm is standaard vanaf de basisversie Edition en bestaat in feite uit twee displays, waarbij dat achter het stuur naadloos overloopt in het centrale touchscreen op de middenconsole. Dat laatste vormt het centrale zenuwcentrum voor alles wat bediening aangaat, maar krijgt daarbij wel bijstand van enkele fysieke knoppen – onder andere voor de klimaatregeling.

Het gedeelte voor de instrumenten is voorbehouden aan pure rijinformatie en ziet er misschien niet bijster origineel uit, maar is wel uitstekend leesbaar. De kwaliteitsindruk heeft een beetje te lijden onder het gebruik van verschillende soorten kunststoffen en schuimplastics, terwijl het zwarte kunststof dat voor de middenconsole werd gebruikt, bijzonder krasgevoelig blijkt.

Aktion Gesunder Rücken

Naar goede Opel-gewoonte dragen de voorstoelen het AGR-label (Aktion Gesunder Rücken, een Duitse vereniging en een autoriteit op het vlak van rughygiëne), al moet je daar bij de Edition wel voor bijbetalen (900 euro). Met hun hoogstaande comfort en steun vormen ze een echte meerwaarde tijdens lange ritten.

Achterin is er minder reden tot feest. Hoewel de huidige Astra op een langere wielbasis rust dan zijn voorganger, zijn de passagiers op rij twee toch minder goed af: om te beginnen is de deuruitsnijding smaller dan vroeger, maar ook de beenruimte op de achterbank houdt niet over – met als bijkomend probleem dat je je voeten niet meer onder de (laag ingeplante) voorstoelen kunst schuiven.

Qua kofferinhoud geeft Opel voor deze Astra Electric een volume van 352 liter op. Dat is redelijk, zonder meer, maar grootverhuizers zullen toch de Sports Tourer verkiezen (die is sinds kort ook in elektrische livrei te bestellen), waarin je 517 liter kwijt kunt.

Verwante testen

In dit artikel : Opel, Opel Astra

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker