Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2023 Opel Astra Electric (54 kWh / GS)

Geschreven door Frédéric Kevers op

De Opel Astra krijgt er een elektrische variant bij, die zich niet te buitengaat aan buitensporige vermogens of gigantische batterijpakketten, maar – in theorie alvast – wel de psychologische drempel van 400 kilometer rijbereik weet te overschrijden.

42.100 €
  • Score redactie /20

Samen met zijn EMP2 Evo 3-platform (een architectuur die nog werd ontwikkeld door PSA) nam de Opel Astra Electric ook zijn elektrische aandrijving over van de Peugeot E-308: de Nidec-synchroonmotor van 115 kW/156 pk, gevoed door een accu­pakket met een capaciteit van 54 kWh (waarvan 50,8 bruikbaar). De batterij ligt onder de koffervloer en draagt bij tot de structuurstijfheid, die maar liefst 31 procent hoger zou liggen dan bij de andere Astra’s, wat zowel het comfort als de rij­dynamiek ten goede komt.

Boven op zijn relatief bescheiden nuttige batterij-inhoud (een Renault Mégane E-Tech Electric bestaat met 60 kWh-batterij, en een VW ID.3 zelfs met een exemplaar van 77 kWh) breekt de Astra Electric ook met zijn laadvermogens geen records: een interne driefasenomvormer van 11 kW is volledig marktconform, maar een maximum­vermogen van 100 kW op gelijkstroom is dan weer maar matig. Al hoeven we ook niet te dramatiseren: uiteindelijk is dat nog altijd genoeg om het batterijpeil in 26 minuten van 10 naar 80 procent te krijgen aan zo’n DC-snellader.

Multimedia

Russelsheims compacte middenklasser is wel helemaal mee als het over het infotainment of over de elektronische rijhulpsystemen en veiligheidssnufjes gaat. Zo kan hij worden uitgerust met een adaptieve cruisecontrol met stop-and-go-functie, een rijstrookassistent, een dodehoekcontrole met waarschuwing voor achteropkomend verkeer, een botsassistent en een slaperigheidscontrole. Eveneens van de partij is de befaamde ISA, die verkeersborden leest en automatisch de snelheid van de auto daaraan kan aanpassen. Een handige bond­genoot bij het parkeren is de 360-gradencamera, die gebruikmaakt van vier lenzen (frontaal, achteraan en één in elke buitenspiegel) en de vijf parkeersensoren (verdeeld over vooraan en achteraan) aanvult.

Dankzij een head-updisplay is essentiële rijinformatie permanent afleesbaar. Tellers en centraal scherm vloeien in elkaar over in wat de constructeur het Opel Panel noemt. Beide displays blinken uit door hun goed leesbare karakter, met complexloos sobere, maar geslaagde weergaves. De menustructuur zit daarentegen nog altijd wat minder intuïtief in elkaar dan het geval was bij het oude GM-systeem. Nu ja, er valt mee te leven, net als met de wat trage respons op aanrakingen. Dat laatste wijst erop dat de processor achter dit systeem wat vermogen lijkt te missen, en dat is toch een beetje krenterig op dit prijsniveau.

  • Geteste versie

  • opel Astra 5d BEV Long Range 54kWh GS

  • Categorieën

    • Compacte middenklassers

    Brandstof

    • ELEC

    CO2

    -

    Vermogen

    156 CV

    Lengte

    4374 m

    Koffervolume

    352 tot 1268 L

    Elektrische batterij

    417 km - 14.8kWh/100km

    54 kWh - 11 kW (AC) - 100 kW (DC)

Verwante testen

In dit artikel : Opel, Opel Astra

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker